"Det som är bra för Sverige och andra länder måste också vara bra för Schweiz", kommenterade den schweiziske försvarsministern Ueli Maurer.
Bra för Sverige. Ännu bättre för Linköping. Och naturligtvis fantastiskt bra för Saab. Försvarskoncernen har långt ifrån alltid jobbat i medvind. Från kraschlandningar och inställda köp till mutmisstankar och ifrågasatta investeringar. Affären med Thailand om tolv plan gick visserligen i lås, men Brasilien tvekar ännu in i det sista om vilken flygplanstyp landet ska satsa på. Och att Norge 2008 valde 48 amerikanska F-25 framför svenska Gripen tärde naturligtvis på både plånboken och grannsämjan. Den affären har dock den norska regeringen fått stå till svars för senare, eftersom det visade sig att Gripenplanen blivit mer ekonomiskt lönsamma.
Försvarsindustrin är ingen vanlig marknad där samma köp- och säljregler som för vilken vara som helst gäller. Det handlar dels om enorma summor (skatte)pengar, dels om avancerad och delvis hemlig kohandel (Sverige har förbundit sig att göra motköp i den schweiziska industrin till 100 procent av avtalsvärdet för Gripenplanen), dels om att varan är en 14 ton tung stridsmaskin vars blotta existens är kontroversiell. Inte minst i ett militärt alliansfritt land som Sverige - en faktor som tros ha spelat roll när Natomedlemmen Norge föredrog allianskollegan USA:s plan.
Å andra sidan kan den faktorn ha spelat in när Sverige föll neutrala Schweiz i smaken. Gripen konkurrerade ut Eurofighters och Rafaeleplan, mycket tack vare en mer prisvärd produkt. Det kanske inte låter så smickrande, men att kunna producera ett tekniskt högklassigt stridsflygplan som står sig i rivaliteten och dessutom är billigare än konkurrenterna är inget att skämmas för.
Den svenska insatsen i Libyen har dessutom gjort allt annat än skadat Gripens rykte. För första gången sattes planen på prov i en riktig krigssituation och klarade testet med bravur. Sveriges deltagande var uppskattat och blev förlängt. Det är förstås svårt att säga hur pass stor roll Libyeninsatsen spelade för Schweiz val - sådana här affärer avgörs inte i en handvändning - men oddsen kan inte ha blivit sämre för Gripen.
Saab och Gripen är mer än stridsflygplan. Alla Linköpingsbor vet att en högteknologisk försvarskoncern innanför kommungränsen innebär värden såsom arbetstillfällen, pr (Flygstaden) och konkurrensfördelar. På sätt och vis representerar Saab drömmen om Sverige som ett land där världens skarpaste hjärnor skapas och drillas. Den drömmen har skadeskjutits några gånger, men Gripenaffären borde ge det svenska självförtroendet litet mer luft under vingarna - inte minst i Linköping.