En amerikansk studie visar nu, föga förvånande, att ju mer matematik man har läst på gymnasiet desto bättre klarar man senare studier i naturvetenskapliga ämnen.
Det är ytterligare ett bevis på att svensk skola under de senaste decennierna ofta har valt fel vägar. Först tog man bort uppdelningen av högstadiematten i allmän och särskild kurs, vilket enligt många lärare innebar att man tog bort särskild kurs.
När linjegymnasiet sedan stöptes om till programgymnasiet gjordes en stor del av matten frivillig för elever på naturvetenskapsprogrammet. Den obligatoriska mattekursen från den gamla naturvetenskapliga linjen styckades upp till mattekurserna A till F. Kurserna upp till och med D-nivån är obligatoriska på naturvetskapliga programmet, men E- och F-kurserna är frivilliga. Det har till och med förekommit att snåla gymnasierektorer har fövägrat mattemotiverade naturare att läsa F-kursen, med förklaringen att det inte är ekonomiskt försvarbart att ordna kursen för en liten grupp elever.
Här kommer ett tips till de näringslivstoppar som önskar ett större tekniskt och naturvetenskapligt kunnande i landet: Gör som idrottsstjärnorna när de lobbar för mer skolidrott! Skriv en debattartikel till Dagens Nyheter där ni kräver mer matte i skolan.