Motala är värt en bro

Vägverket föreslog på måndagen att ombyggnaden av riksväg 50 förbi Motala och brobygget över Skepparpinan ska genomföras som ett OPS-projekt redan 2009. Det är goda nyheter för Motala.

Linköping2007-06-19 00:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Vägverket föreslog på måndagen att ombyggnaden av riksväg 50 förbi Motala och brobygget över Skepparpinan ska genomföras som ett OPS-projekt redan 2009. Det är goda nyheter för Motala.

OPS betyder offentlig-privat samverkan. Staten gör en upphandling och låter en vägentreprenör stå för bygget. Sedan betalar staten en avgift för att få använda vägen under en begränsad tid, kanske 25 år. Därefter övergår vägen till staten.

Det är hög tid att börja pröva sådana lösningar i Sverige. Utomlands har det visat sig vara ett väl fungerande sätt att lösa finansieringen av stora vägbyggen.

På måndagen lämnade också Banverket ett förslag att Ostlänken finansieras med OPS. Byggstarten skulle då kunna bli av så tidigt som 2010. Det vore strålande.

Men tyvärr är det för tidigt att fira. Först ska regeringen ta ställning. Sedan ska staten förhandla fram ett lämpligt avtal. När det gäller bron över Skepparpinan kommer det förmodligen att gå bra. Men att hitta en entreprenör som vill ta ansvar för det gigantiska projekt som Ostlänken är kan dessvärre bli svårare.

Ett stort steg framåt för Motala alltså. Och ett litet för Ostlänken.

Läs mer om