Muslimska pionjärer behöver vårt stöd

Kvinnliga svenska imamer. Det efterlyser Mohamed Omar, chefredaktör för tidskriften Minaret, i en debattartikel i Expressen i går.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2007-02-07 00:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Kvinnliga svenska imamer. Det efterlyser Mohamed Omar, chefredaktör för tidskriften Minaret, i en debattartikel i Expressen i går.

Samma dag begär imam Mahmoud Khalfi stöd till imamer att inom religionens ramar hantera svenska skilsmässor mellan muslimska par (DN 6/2).

Två aspekter av samma fråga: Hur ska svenska muslimer förhålla sig till det samhälle de lever i? Och hur ska samhället förhålla sig till dem?

I bakgrunden tornar polariseringen efter 11 september 2001 upp sig. Kriget mot terrorismen. Rädslan för muslimsk fundamentalism.

Redan 1990 lanserade islamologen Bernard Lewis uttrycket "civilisationernas kamp". Idén utvecklades sedan i Samuel P Huntingtons bok "The Clash of Civilizations" 1993.

Profetian var att världen - efter kalla krigets slut - skulle präglas av religiösa motsättningar. I första hand mellan den muslimska världen och den kristna.

Historien har tyvärr delvis gett dem rätt. Spänningen mellan USA och länder som Iran, Syrien och Sudan har ökat. Konflikterna utspelar sig på flera fronter; i Irak, Somalia, Afghanistan, Libanon och Israel.

Men den polarisering som i sin förlängning hotar världsfreden måste på varje sätt motarbetas.

Muslimska medborgare i Sverige, Europa, USA och Mellanöstern kan vara djupt troende - eller sekulariserade. Bland de troende finns, precis som bland kristna västerlänningar, både konservativa och progressiva krafter.

Problemet är att progressiva, ofta djupt troende, muslimer för en svår kamp. Fundamentalisterna skickar ut dödsdomar och hot över världen mot de som avviker från den "rätta" läran.

I Nederländerna sköts Theo van Gogh ned på öppen gata 2004 efter att ha gjort filmen "Submission" om muslimska kvinnors situation. Manus skrevs av Ayaan Hirsi Ali, politiker och debattör från muslimsk bakgrund, som i dag lever i USA. Även hon hotades till livet.

Den nigerianska juristen Hauwa Ibrahim, som riskerat livet i sin kamp för att omtolka sharia så att kvinnor inte ska stenas för påstådda äktenskapsbrott, lever också hon i dag i USA.

Världens kanske första kvinnliga imam, Amina Wadud, är professor i islamologi vid Virginia Commonwealth University.

Tidskriften The Economist ägnade förra sommaren ett temanummer åt att jämföra situationen för den muslimska befolkningen i USA och i Europa.

Slutsatsen blev att utanförskapet och stigmatiseringen av muslimer var större i Europa. Amerikanska röster var kritiska till att Europa inte tar itu med extremisterna - och stödjer reformvänliga muslimer.

Kanske är det inte någon slump att de kvinnliga, muslimska pionjärer som nämnts ovan är verksamma i just USA.

Sådana krafter behöver och förtjänar samhällets stöd. Det gör också de muslimska kvinnor i Sverige som kämpar för att få igenom sina skilsmässor hos imamerna.

Kampen för jämställdhet och mänskliga rättigheter inom islam är också en kamp mot polariseringen.

Läs mer om