Ett av alliansens vallöften var att sätta stopp för myndigheternas opinionsbildande verksamhet. Myndigheter som på skattebetalarnas bekostnad ska uppfostra skattebetalarna till att tänka rätt är dålig användning av skattemedel. Många års socialdemokratiskt styre och socialdemokratisk utnämningspolitik har dessutom gjort att "tänka rätt" i dessa sammanhang haft en slagsida åt att "tänka som (s)". Dessutom finns risken att opinionsbildande myndigheter gör det litet för lätt för ministrarna att välja den enkla symbolpolitiska vägen, att sätta igång kampanjer bara för att man kan.
Men precis som med utnämningspolitiken visar det sig svårare att få bort opinionsbildandet i verkligheten än det var på papperet. Svenska Dagbladet rapporterar i dag att konsumentvägledning, som finansinspektionens varningslistor över blufföretag, riskerar att kastas ut med badvattnet när opinionsbildandet ska upphöra. I artikeln berättar också konsumentverkets tillförordnade generaldirektör att hans myndighet på Maud Olofssons initiativ driver kampanjen "Bli energismart".
Det är viktigt att konsumenter kan få upplysningar om blufföretag och det är viktigt att vi alla blir energismartare. Alliansen håller förhoppningsvis ändå fast vid att myndigheter inte ska ägna sig åt opinionsbildning. Det är principiellt och rättsligt viktigt att myndigheterna är professionella och pålitliga, och inte tankesmedjor som måste ändra agenda i samband med maktskiften. Finns viljan så kan man hitta andra lösningar för konsumentupplysningen och energispararkampanjerna. Så har till exempel tidningen Råd & Rön som tidigare gavs ut av konsumentverket förts över till föreningen Sveriges Konsumenter.