Det säger Christer Mård, regionchef för Svenskt Näringsliv i Östergötland. Han vill inte ha ett godtyckligt system men inte heller ett system som hägnar in folk. Därför gillar han den danska modellen med flexicurity (generösa ersättningsnivåer men svagare anställningsskydd) och tycker att ett liknande system bör prövas i Sverige. Samtidigt är han medveten om att tryggheten minskar något för dem som arbetar.
Östgötarna är målgruppen för vår verksamhet, säger Mård inte bara en utan flera gånger. Det handlar om att beskriva företagarnas vardag, inte att sitta i långa möten med olika myndigheter.
"Vår uppgift är att bilda opinion och redovisa de resultat vi ser, inte att verka för regionens bästa. Därför är vi till exempel inte synliga i debatten om Ostlänken", säger Mård.
Och resultaten är inte uppmuntrande. Förra året kom Linköping förvisso på en hygglig plats (52) i rankingen av svenska kommuners företagsklimat. Men Vadstena sjönk som en bomb (256) och Motala hamnade nästan allra sist på listan (285).
"Folk kallar oss pessimister. Men kommunens tjänstemän i Motala och Vadstena tillhör de sämsta i landet när det gäller attityden till företagare. I Vadstena är framför allt turismen roten till sprickan."
Christer Mård målar en mörk bild. Han säger att östgöten tjänar för dåligt, att nyföretagandet i länet borde vara bättre, att exporten är för låg och att utbildningsnivån är lägre än genomsnittet i Sverige.
Dessutom måste det satsas mer på flaggskeppen i näringslivet om fjärde storstadsregionen ska kunna bli mer dynamisk.
Svenskt Näringsliv har blivit offensivare i samhällsdebatten. Anledningen är bland annat att Ebba Lindsös politikerförhandlingar inte gav önskvärt resultat. Även om man hoppas på en bra dialog med de borgerliga är det nu dags, vilket VD Urban Bäckström ofta påpekar, att ägna mer kraft åt allmänheten - "politikernas chefer".
"För att nå resultat måste vi lyckas förändra attityden till företagande bland vanligt folk. Det är särskilt viktigt i en tid när politikerna blir allt mer opinionsspeglande och allt mindre opinionsbildande", säger Christer Mård.
Mård är medveten om att detta inte sker över en natt och säger att det krävs ett långsiktigt engagemang från näringslivet. Stor kraft ägnas därför åt att prata företagande i skolorna och flera mentorsprogram har tagits fram för att bygga broar mellan eleverna och företagarna. Vidare satsas det friskt på kvinnligt företagande och på att skapa större förståelse för globaliseringen.
Alla förslag som kommer från Svenskt Näringsliv ska inte applåderas. Och i höstas visade ordförande Michael Treschow ruskigt taskig tajming när han argumenterade för högre direktörsarvoden.
Men att näringslivets företrädare syns och hörs mer är utmärkt. Och om politikerna oftare satte på sig företagarnas glasögon skulle Östergötland kunna få det lyft som länet så väl behöver.