Ny lärarutbildning ger hopp om bättre SFI-undervisning

År efter år har gått utan att någonting har hänt. Undervisningen i svenska för invandrare (SFI) har rullat på med lärare utan adekvat utbildning och med kurser som inte motsvarar elevernas behov. Nu äntligen tycks Sverige vakna. I går presenterade Stockholms universitet en rejäl nysatsning, en utbildning som ska ge lärarna kompetens att undervisa vuxna invandrare.

Med bättre utbildade lärare ska invandrare få bättre undervisning. Bättre sent än aldrig.

Med bättre utbildade lärare ska invandrare få bättre undervisning. Bättre sent än aldrig.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2009-12-04 01:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.
Särskilt brister kompetensen i dag när det gäller undervisningen av invandrare med mycket dåliga läs- och skrivkunskaper. Men vi får heller inte glömma bort att andra invandrare är högutbildare akademiker med yrken som det råder brist på i Sverige. Det är mycket viktigt att de kan få specialanpassad undervisning i svenska så att deras yrkeskunnande kommer samhället till del. SFI har funnits i Sverige i ungefär 50 år. Det är svårt att förstå att det har tagit så lång tid innan en skräddarsydd SFI-lärarutbildning introduceras. Professor Inger Lindberg på Stockholms universitet, som ansvarar för den nya utbildningen, tycker själv att SFI-undervisningen har varit styvmoderligt behandlad. Den fyra och ett halvt år långa utbildningen omfattar svenska för invandrare, studier i ett modernt språk, samhällskunskap, allmän didaktik och pedagogik. Dessutom ska de blivande lärarna få insikter i invandrings- och minoritetspolitik och migrationsprocessen. Enligt Inger Lindberg har många SFI-lärare efterlyst en sådan utbildning under många års tid. Förhoppningsvis kommer utbildningen och liknande satsningar på andra universitet att råda bot på kompetensbristen. Bara omkring tio procent av SFI-lärarna har både lärarutbildning och utbildning i svenska för invandrare.Man får verkligen hoppas att en bättre utbildning och fler behöriga SFI-lärare också kan höja yrkets status. Men här räcker det knappast bara med formell kompetens. Under en lång följd av år har lärarkårens självständighet och yrkesstolthet degraderats och många lärare har i dag sämre betalt än industriarbetare utan akademisk examen.Alliansregeringen har gjort en stor insats för att stärka skolans roll som kunskapsförmedlare och återupprätta lärarnas auktoritet. Dessutom satsar regeringen på fortbildning av SFI-lärare inom ramen för Lärarlyftet. Det borde vara elementärt. En fungerande SFI-undervisning är A och O för att Sverige ska ha en chans att klara av att integrera de invandrargrupper som i dag har hamnat utanför samhällsgemenskapen. Att behärska språket är nyckeln till jobb. Och hur svårt är det inte för svenskar att lära sig arabiska? Vänd på resonemanget så är det lätt att inse hur betydelsefull och kunskapskrävande en SFI-lärares arbete är. Eftersom hög- och lågutbildade invandrare ofta blandas i samma grupp ställer undervisningssituationen höga krav på läraren. Den nya SFI-utbildningen kommer säkert att göra lärarna bättre rustade att klara av uppgiften, men frågan är om det räcker med bara utbildning. Förmodligen behöver undervisningen också organiseras om.
Läs mer om