Nytt ljus på tåget

Att räkna ut den samhällsekonomiska lönsamheten för ett väg- eller järnvägsbygge är inte lätt. Ändå ligger den beräkningen till grund för de beslut som tas om vad som ska byggas.

Hög tid för Banverket att räkna om.

Hög tid för Banverket att räkna om.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2008-08-14 00:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Att räkna ut den samhällsekonomiska lönsamheten för ett väg- eller järnvägsbygge är inte lätt. Ändå ligger den beräkningen till grund för de beslut som tas om vad som ska byggas.

Nu uppdaterar Vägverket och Banverket sina kalkyler. Bland annat räknar man med att bensinen ska kosta 16 kronor och 20 öre litern.

Det går förstås inte att säga om det är för lågt eller för högt räknat. Oljepriset kan fortsätta stiga. Och koldioxidskatternas storlek avgörs politiskt.

Men tidigare har man räknat på 12 kronor. En glädjekalkyl, med tanke på att bensinpriset redan har gått över den nivån.

Vad spelar då detta för roll? Jo, räknar man på ett högre bensinpris blir lönsamheten för spårtrafik större - och den för vägar mindre. Det gör bland annat att Ostlänken och övriga höghastighetsbanor hamnar i ett mer fördelaktigt ljus. Inte en dag för tidigt, tycker Corren.

Läs mer om