Sveriges två fackliga lärarförbund har återigen larmat om den höga andelen obehöriga lärare i grund- och gymnasieskolor i Sverige. Förbunden riktar en hård kritik mot kommunerna och även mot statens kontroll av lärarkåren.
Rapporten visar att det finns en alarmerande hög andel lärare både i kommunal och privat sektor som arbetar utan någon som helst högskoleutbildning. Det finns även en andel som har ett fåtal högskoleterminer men inte i relevanta ämnen. Detta är inget annat än en skandal, av den smygande sorten, som på sikt kan leda till att många i kommande generationer får mindre kunskaper än deras föräldrar hade i motsvarande ålder. Skolverket och kommuner som tillåter detta sviker kommande generationer.
På vissa håll har man byggt fast problemet med obehöriga lärare genom att ge dem tillsvidareanställning, de omfattas då av samma turordningsregler som behöriga. Detta kan få det absurda resultatet vid nedskärningar att behöriga lärare får gå före obehöriga. En ytterliggare konsekvens av obehöriga lärare är att de tränger undan nyutexaminerade lärare från arbetsmarkanden.
Förbunden föreslår att eftersom skollagen är otillräcklig bör staten följa Skollagskommitténs förslag och ombesörja auktorisation av lärare. Det är dock av vikt att denna auktorisation inbegriper de lärare som är verksamma i friskolorna så att spännande och annorlunda pedagogiska metoder inte trängs undan. Förbunden vill att vidareutbildning skall göra de obehöriga som redan har studerat på högskola till kvalificerade lärare. Man får dock hoppas att förbundet inte kräver att de praktiserar, det har de ju redan gjort.
Förbunden hyllar värdet av pedagogiska studier men visar inte på vad som menas med detta. Det kan bero på att tillvägagångssättet för att föra in praktik och pedagogik i utbildningen är annorlunda på olika lärarhögskolor och att metoderna är under omarbetning. Det är av yttersta vikt att innehållet i den pedagogiska delen av lärarutbildningen belyses, och att det finns möjligheter att specialisera sig på olika pedagogiska metoder.
Obehöriga lärare måste antingen fasas ut eller vidareutbildas beroende på högskolebakgrund och viljan att bli fullvärdiga lärare. Läraryrket skall premieras, men ämneskunskaper får inte stå tillbaka för pedagogik, och pedagogiken får inte likriktas.