Landstinget i Östergötland anlitar privata inkassoföretag när den egna byråkratin inte räcker till. Patientavgifter för knappt fem miljoner kronor fördelade på många områden är obetalda, och högen av obetalda räkningar växer. Landstingets försök till lösning består i att betala för att anlita ett privat bolag som försöker driva in skulderna.
I andra sammanhang är fem miljoner kanske inte en betydande summa. Men i många verksamheter både privata och statliga vet man att ett dränage tär på verksamheten, i det här fallet på två sätt. För det första, eftersom detta är en trend som förvärrats under de senaste åren sipprar pengar bort som man inte har budgeterat för. För det andra finns det en risk att man betalar mer pengar för indrivning för att få tillbaka de redan förlorade pengarna. Indrivningen kan bli kostsammare än skulden. Hittills har inte vårt landsting löst detta dilemma.
Sörmlands landsting har försökt börja lösa samma problem, med en tvåhövdad taktik som består dels av en egen inkassoavdelning och dels av information till personalen. I Sörmland har man nämligen tolkat lagen så att man kan kräva betalt vid planerade besök. Denna tolkning har inte Östergötlands landsting gjort, med följden att det blir mindre pengar till vård och kanske på sikt högre skatt. För de som hanterar vårt landstings ekonomi kanske fem miljoner inte är en väldig summa, men de borde ta till sig talesättet att "om man tar vara på de små slantarna, tar de stora vara på sig själva". Denna insikt skulle gynna alla de som behöver vård i dag, eller kanske i morgon.