Omodern flirt

GB lanserar Girlie, glassen som smakar hallon, är rosa och har en glittrig pinne. Trots den uppenbara flirten med det omoderna könsrollstänkandet säger GB:s Christoffer Schreil att målgruppen inte bara är unga tjejer som gillar rosa, glitter och glamour.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2007-03-23 00:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

GB lanserar Girlie, glassen som smakar hallon, är rosa och har en glittrig pinne. Trots den uppenbara flirten med det omoderna könsrollstänkandet säger GB:s Christoffer Schreil att målgruppen inte bara är unga tjejer som gillar rosa, glitter och glamour.

Schreils budskap, att "GB gör glass för alla", ekar tomt. GB gör glass som säljer. Och det lär nog Girlie göra. Efter kritiken från organisationen Sveriges konsumenter är vi nog många som kommer att springa ut och köpa oss en glittrig glasspinne bara för att se vad uppståndelsen handlar om.

GB har använt sig av liknande marknadsföring förut. För två år sedan lanserades Nogger black och en veritabel folkstorm utbröt mot namnet på den svarta lakritspinnen.

Vad blir nästa grepp? En glass för den manliga publiken? Med exotisk smak och en lättklädd blondin på omslagspapperet?

Läs mer om