Osänkbar syn

I år är det 100 år sedan "den osänkbara" atlantångaren Titanic sjönk.

Linköping2012-01-30 01:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Fartyget var unikt i sitt slag i storlek och lyx. Kaptenen frestades att även försöka slå världen med häpnad genom att illustrera hur snabb Titanic var. På kvällen den 14 april 1912 lät han henne i allt för hög fart kryssa mellan isflaken mot destinationen New York.

Vi vet alla hur färden slutade. Omkring två tredjedelar av de 2 207 personerna ombord omkom. Män och passagerare från tredje klass var överrepresenterade bland de döda, eftersom kvinnor, barn och första klass prioriterades till livbåtarna.

Den 13 januari i år gick kryssningsfartyget Costa Concordia på grund. Hittills har 17 dödsoffer återfunnits. Några passagerare saknas fortfarande. Fartyget gick på grund nära land, vilket räddade många liv. Kaptenen anno 2012 tog tidigt plats i en livbåt och greps på torra land. Kaptenen på Titanic följde däremot med henne i djupet.

Det finns fler skillnader mellan Titanic och dagens kryssningar, som den på Costa Concordia. Även om dagens hytter är "rankade" enligt läge och storlek, är prisskillnaderna inte så stora att de markerar klasskillnader (på Titanic kostade en förstaklassbiljett nära 90 gånger så mycket som en tredjeklassbiljett). Däcken och förströelserna är öppna för alla ombord.

En sak som dock verkar förena dagens kryssningar med dem för ett sekel sedan är könsfördelningen i livbåtarna i händelse av nöd. Det berättas att personalen på Costa Concordia, liksom den på Titanic, beordrade kvinnor och barn i livbåtarna i första hand. Att barn prioriteras ifrågasätter nog ingen, men varför mammor går före pappor är svårare att förstå. Vad har hänt med synen på kvinnor och män på 100 år?

Läs mer om