Tungorna löper, ryktesfloden svämmar över. Spekulationskarusellen kring GM:s planer för Saab Automobile har snurrat i drygt ett år. Snurrat värre än en karusell som löper amok på Skeninge Marken. Konstigt? Inte alls. Bara en bekräftelse på fordonsindustrins betydelse. Läggs tillverkningen i Trollhättan ner är uppemot 20 000 jobb i fara.
Fordonsindustrin, i vid bemärkelse, betyder en del för jobben i Östergötland. Vadstena Industriplast, Harman Becker i Motala och Arla Plast i Borensberg är exempel på mindre företag som delvis är beroende av fordonsindustrin. (Sapa Heat Transfer, Dometic och Fundia med drygt 1 000 anställda slåss på den globala marknaden.)
Andra mindre företag i länet är beroende av storföretag inom andra sektorer. Jag har tidigare efterlyst en kartläggning som visar på de mindre företagens beroende av de större (svenska och utländska). Utan en dylik inventering ingen länsstrategi för jobb och tillväxt.
Vem tar initiativet -- Svenskt Näringsliv, facken eller Länsarbetsnämnden?