Östergötland riskerar få dyrare flyg

Det är inte den andra flygplatsen som är värsta hotet för Norrköping eller Linköping. Hotet kommer från Stockholm, skriver Peter Larsson, vd Svenska regionala flygplatser AB.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2012-07-25 02:30
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Den svenska flygmarknaden är hårt pressad. Dessutom uppfattas ofta Norrköping som värsta hotet mot Linköpings flygplats eller vice versa. Men nu är det staten som är det verkliga hotet mot båda flygplatserna. En statlig utredning vill nu ytterligare försämra kommunernas möjligheter att driva sina flygplatser. Både Linköping City Airport och Norrköping flygplats är de som riskerar drabbas.

Det är den statliga utredningen "Färdplan för framtiden" (SOU 2012:27) som vill återreglera flygtrafiktjänsten men bara för vissa flygplatser.

Ungefär hälften av de regionala flygplatserna ligger i så kallat "enskilt luftrum" och de kan få göra egen upphandling av flygtrafiken anser utredningen. Däremot för de flygplatser som ligger nära varandra i så kallade "samfällda terminalområden", där vill utredaren att endast LFV ska vara leverantör. Samfällda terminalområden berör flygplatser runt Stockholm, Göteborg, Malmö och i Östergötland. Både Linköpings och Norrköpings flygplatser ligger i samfällt terminalområde och riskerar drabbas.

Motiven för att samfällda terminalområden ska undantas från konkurrens skulle vara att det skulle uppstå så kallade suboptimeringar med flera flygtrafikledare. De problemen ser inte vi. Inte heller Transportstyrelsen har inte sett några flygsäkerhetsrisker med dagens förfarande.

Idag har fyra regionala flygplatser gjort upphandlingar av flygtrafiktjänsten och på kort tid också fått ned flygtrafikkostnaderna med 25-30 procent.

För Östergötlands flygplatser innebär det att kommunerna inte kan göra några besparingar medan många andra flygplatser mycket väl kan få ned sina kostnader.

Lokalt i Östergötland påstås det finnas en fejd mellan flygplatserna. Från ett nationellt perspektiv stämmer inte detta. Tvärtom är Östergötland ett föredöme där politiker och näringsliv samverkar och hittar komparativa fördelar för flygplatserna. Något som inte finns någon annanstans i Sverige.

Svenska regionala flygplatser AB avråder till förslaget att ge LFV ensamrätten att leverera flygtrafiktjänster i de samfällda terminalområdena. Både Linköping och Norrköping är de som riskerar drabbas. Nu behövs alla goda krafter för att stoppa utredningen.

Läs mer om