Östergötland självklart resmål?

"och övrigastora resmålär navet kringvilketturisthjuletsnurrar"

Linköping2010-06-18 01:00
Detta är en ledarkrönika. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Turismen. En hävstång för tillväxt och jobb. Så är det. Både globalt och regionalt. Kurvorna som beskriver rese- och besöksindustrins utveckling pekar uppåt. Östergötland är inget undantag. I dag arbetar drygt 2 350 personer i näringen. Omsättningen pendlar kring drygt 2,6 miljarder kronor per år, en ökning med drygt en halv miljard kronor sedan 2000.

Samarbete och samordning. Plattformen för den strategi som lyfte Östergötland som turistlän efter det eländigt pinsamma 90-talet, präglat av motsättningar och inskränkt revirtänkande.

Rätt riktning, men långtifrån tillräckligt. Andra och närliggande regioner slåss lika frenetiskt om turisternas gunst. Kalmar ligger långt före när det handlar om att bearbeta utländska marknader.

Dags alltså för Östergötland att ta nästa kliv. Mer av samarbete och samordning (privat och offentligt) med konkreta, gemensamma, mätbara mål vad beträffar marknadsföring, antal besökare, antal gästnätter, antal destinationer.

De stora turistmålen (Kolmårdens djurpark, Göta kanal, Vadstena/Omberg, Gamla Linköping) är navet kring vilket turisthjulet snurrar. Vad gör Östsam/Östsvenska turistrådet och näringen för att få de 1,6 miljoner dagbesökarna att förlänga visiten i Östergötland?

80 procent av samtliga som turistar i Sverige spenderar tiden (och pengarna!) i de tre storstäderna. Hur agerar Östergötland för att vända utvecklingen?

2020 beräknas mer än 100 miljoner (köpstarka) kineser vara på resande fot. Hur förbereder Östergötland den invasionen?

Visit Sweden har kartlagt trenderna som styr turismen: Hälsa, aktivitet, kultur, historia, bekvämlighet, tillgänglighet. Som skräddarsydda för Östergötland, men många slåss om turisternas gunst, och Östergötland sticker ut. Inte än.

Läs mer om