Ostlänken lever vidare

Moderaternas partistämma håller på som bäst. I går klubbades, som ni ser härintill, ett nytt idéprogram samt ett nytt kommunalpolitiskt sådant. Vi var där.

Linköping2011-10-22 02:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

I dag är det motionsbehandling som står på schemat i Conventum i Örebro. Moderaterna i Östergötland är flitiga motionsskrivare. 40 av de sammanlagt 180 motionerna, det vill säga 22 procent, står enskilda eller samlade östgötamoderater för.

Favoriten i repris är frågan om Södra stambanan och Ostlänken. Kapaciteten på spåren i södra Sverige måste byggas ut om järnvägen även fortsättningsvis ska kunna spela en viktig roll för regionens utveckling, menar östgötamoderaterna.

Intresset för Ostlänken är stort, både från kommunernas och näringslivets sida. Bara regeringen ger klartecken kommer den att förverkligas, enligt motionärerna. Fler kommer att välja tåget framför bilen och spår frigörs för kollektiv-, regional- och godstrafik.

Partistyrelsen håller med om att tågtrafiken är hårt ansatt samtidigt som möjligheterna till arbetspendling blir allt viktigare. Den anser dock att de akuta problemen på befintliga spår måste prioriteras, vilket är orsaken till att regeringen gett Trafikverket i uppdrag att utreda och lämna förslag på effektivisering och kapacitetshöjning på järnvägen.

Östgötamoderaterna önskelista rimmar med övriga partier i länet och tillsammans blir påtryckningarna förstås kraftigare. Men partistyrelsen resonerar faktiskt vettigt i den här frågan. Det är dumt att bygga nytt när inte ens befintliga spår fungerar som de ska.

Förmodligen går i dag Moderaterna i Östergötland mot ytterligare ett nederlag i historien om Ostlänken. Och förmodligen är det långt ifrån tillräckligt för att östgötarna ska sätta punkt.

Läs mer om