Att bygga en höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Linköping är en god idé. En modig politisk vision.
Ändå tvekar regeringen, framför allt finansminister Anders Borg. Hittills har han valt att prioritera satsningar på andra delar av infrastrukturen, till exempel E22. Projekt med en betydligt lägre kostnad än Ostlänkens 20 till 30 miljarder kronor.
Här tror jag att aktörerna bakom Ostlänken delvis har sig själva att skylla. Sättet som kampanjen har bedrivits på kan visa sig vara ett taktiskt misstag.
De främsta förespråkarna för Ostlänken är näringslivet i Östergötland och Sörmland, regionorganisationerna och de berörda kommunerna. I åratal har de trummat på för Ostlänken, såväl i medierna som i kanslihuset. Man har visat på de kraftiga reseströmmarna längs sträckan, att snabbheten skulle göra dagspendling mellan Östergötland och Stockholm till ett realistiskt alternativ och att tillväxten i hela regionen skulle stimuleras.
Jag tror att begreppet "region" är problemet. Hur bra det än vore med Ostlänken är det fortfarande ett regionalt projekt, inte något som berör hela nationen. Att införa något så spektakulärt som höghastighetståg för den svindlande summan av 100 - 150 miljoner kronor per kilometer är ett orealistiskt regionalt projekt. Det kan bara komma ifråga om hela Sverige drar nytta.
På senare år har det skett en förskjutning i debatten till att allt mer tala om att binda samman Stockholm med Göteborg och Skåne och sedan med resten av Europa i ett sammanhängande höghastighetsnät. Now we?re talkin?! Där har vi ett projekt med visioner. Med ett enda litet krux. 20-30 miljoner räcker som sagt bara från Stockholm till Linköping. Hela projektet kostar det dubbla, eller kanske det tredubbla. Något som kan få en väl så modig finansminister att darra på manschetten.
Jag är ändå övertygad om att projekt höghastighetståg hade legat bättre till i dag om det från början drivits som ett nationellt intresse, inte ett regionalt.
Det är naturligtvis inte kört. Redan i vår kanske regeringen vågar ta steget i den infrastrukturproposition som är på väg. Att sedan Ostlänken blir den första delen av detta nationella projekt är en självklarhet. Naturligtvis.
Och min fru? Jo, hon kom på en buss så småningom. Den tog drygt fem timmar till Stockholm.