Pendlingen måste bli klimatvänlig

Svenskarna pendlar i allt större utsträckning till sitt arbete. Det gäller inte minst östgötarna, visade Corren i går med siffror från Linköpings kommuns statistikkontor.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2007-12-28 00:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Svenskarna pendlar i allt större utsträckning till sitt arbete. Det gäller inte minst östgötarna, visade Corren i går med siffror från Linköpings kommuns statistikkontor.

14 800 personer pendlar till exempel varje dag till ett arbete i Linköping. Motsvarande siffra 1980 var 6 000 personer. Den utvecklingen kommer av allt att döma att fortsätta.

För linköpingsborna är det kanske glädjande att Linköping hör till vinnarna - ett växande östgötskt centrum för ekonomin och arbetsmarknaden. Men trots det pendlar 8 800 personer från Linköping till ett arbete på annan ort varje dag. Pendlingen är alltså inte enkelriktad.

Arbetsmarknaden blir allt mer en regional historia och en av de viktigaste orsakerna är specialiseringen. Företagen blir tvungna att rekrytera i allt vidare upptagningsområden för att hitta rätt kompetens.

I grund och botten är utvecklingen hälsosam och hänger ihop med kunskapsekonomin.

Allt högre krav kommer dock att ställas på de lokala och regionala kommunikationerna i framtiden, det går inte att komma ifrån. Det handlar självklart om bussar och tåg. Men också om vägar och väghållning.

Om Fjärde storstadsregionen ska kunna konkurrera med de verkliga storstäderna är väl fungerande infrastruktur och lokaltrafik en nödvändighet.

Mot bakgrund av klimatfrågan räcker det inte att det går att ta sig fram på rimlig tid. Det måste också ske med hänsyn till klimatet.

Kommunpolitikerna borde därför inte nöja sig med siffror över hur många som pendlar. De borde gå vidare och fråga sig hur de pendlar.Hur många åker egen bil och i så fall varför? Att miljöbilar får gratis parkering är naturligtvis bra, men kanske kan Linköping och Östergötland komma ännu längre med klimatpolitiken?

En sak är säker. Mycket återstår att göra innan länsinvånarna är nöjda med kommunikationerna. Det visar inte minst kommentarerna på Corren.se efter gårdagens artikel om pendling:

"Skit, rent ut sagt. Jag bor på landet utanför Örtomta och här går det så dåligt med bussar så det är tvunget att både jag och min sambo har varsin bil till våra jobb i stan, vilket både är dyrt och skadligt för miljön", skriver signaturen Bolla.

"Pendlingsmöjligheterna med SJ är jättebra. Men när man kommer fram till Linköping så tar det stopp. Kollektivtrafiken i Linköping är under all kritik", menar Johanna.

"Jag bor utanför Motala och måste åka hemifrån kvart i sex för att hinna i tid till jobbet som börjar kvart i åtta. Sen på vägen hem när jag slutar klockan fem så har jag ungefär 2,5 timme innan jag kliver in genom dörren hemma", suckar signaturen Exxotic.

Politiker av alla politiska kulörer och på alla beslutsnivåer bör lyssna och ta det folkliga missnöjet på allvar. Morgondagens väljare kommer inte att acceptera att vara hänvisade till bilen.

Corren.se

Vad tycker du om hurpendlingen i länet fungerar? Var med och diskutera.

Läs mer om