För Skänningeborna innebär nedläggningen av Folktandvården, Systembolaget och nu Svensk Kassaservice en utarmning av den offentliga servicen i Skänninge.
Till den dystra verkligheten hör också att Svensk Kassaservices kundunderlag stadigt minskar. Det senaste året har antalet transaktioner hos bolagets kontor minskat med 20 procent och den trenden ser inte ut att brytas.
Skänningekontorets underlag består av i genomsnitt 30 till 40 kundbesök per dag. Till skillnad från en mat- eller klädaffär genererar genomsnittskunden hos Svensk Kassaservice för lite inkomster för att göra verksamheten lönsam. Svensk Kassaservice får varje år ett tillskott på cirka 400 miljoner kronor från staten.
Kan inte dessa 400 statliga miljoner användas bättre?
Finns det till exempel någon privat aktör som är villig att tillhandahålla ungefär samma utbud av banktjänster som Svensk Kassaservice, till en lägre kostnad?
Om så inte är fallet bör regeringen fråga sig: går det att intressera någon aktör på marknaden för att driva en bantad variant av "Svensk Kassaservice", kanske rentav i form av en användarvänlig terminal?
Regeringen bör under alla omständigheter vara ärlig mot oss kunder och tala ur skägget:
Antingen får vi vara beredda att betala vad Svensk Kassaservice tjänster kostar, eller så får vi nöja oss med en betydligt lägre servicenivå -- eller ingen alls.
Ett postkontor i varje liten ort är inte längre någon självklarhet, men ett minne blott. Och det är nog lika bra att de av oss som åtnjuter lantbrevbäringens tjänster, passar på att njuta så länge det varar.