Pr-skräck

När jag utbildade mig till journalist för drygt 10 år sedan fick vi lära oss att "pr-konsulter", "medieträning" och "kommunikationsstrategier" var styggelser.

Linköping2011-06-27 08:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Det var onda påfund för att skydda makthavare från granskning och insyn, och för att vi skulle fungera som journalister i allmänhetens och demokratins tjänst fick vi särskild träning i att intervjua medietränade.

Sedan dess har samhället förändrats. Internetrevolutionen har lett till en mer medveten och krävande mediepublik. Vissa läsare/lyssnare/tittare, om än inte alla, vill kunna gå direkt till källan och läsa originaldokument utan att en "filtrerande" journalist finns som ett tolkande mellanled.

Internetrevolutionen och 24-timmarssamhället har dessutom skärpt konkurrensen mellan nyhetsmedier, och det har inte alltid gynnat kvalitetsjournalistiken. Journalisten och pr-konsulten Staffan Dopping anklagar svenska medier för att prioritera det sexiga och snabba framför det korrekta och sakliga (SVT 18/6).

Båda dessa trender - medborgaren som vill gå direkt till källan, och mediernas tendens till "zapp-journalistik" - ökar efterfrågan på pr-konsulter, medieträning och kommunikationsstrategier. Politiker och näringsliv tar hjälp av kommunikationsproffs för att få ut sitt budskap i mediesammanhang, men också för att den som letar upp originalkällan (till exempel en budgetproposition) ska begripa vad som står där.

Ändå verkar pr-branschen vara ett minst lika rött skynke för journalister nu som när jag gick journalistutbildningen. Det kanske är dags att inse att journalister i hög grad skapar efterfrågan på pr-branschens tjänster, och att publiken hellre hör makthavaren ge ett vettigt svar än ett svettigt mummel?

Läs mer om