Prestigebransch i trubbel

Foto: Johan Nilsson / SCANPIX

Linköping2012-05-25 03:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Skyways konkurs i måndags kväll satte återigen ljuset på den svåra situation som flygbranschen befinner sig i.

Frågetecknen hopar sig nu kring företaget. Det är bara två år sedan Skyways såldes av den svenska finansfamiljen Salén, som startat Skyways på 1990-talet, till den ukrainske oligarken Igor Kolomoyskyi. I vintras stoppade han in 100 miljoner kronor i Skyways. Till ingen nytta, uppenbarligen. Frågan är vad han har i kikaren. Han ägde nämligen också danska Cimber Sterling som gick i konkurs tidigare i maj. Det är knappast genom oöverlagda affärer han har blivit en av Ukrainas rikaste män.

Obeaktat Skyways så befinner sig stora delar av flygbranschen sedan många år i ett mer eller mindre permanent kristillstånd. En rad orsaker bär skulden till svårigheterna: Spektakulära terrorattacker mot eller med flygplan, som Lockerbieattentatet och elfte september attackerna i USA är en. En annan är de amerikanska krigen mot Irak som bidragit till att göra oljan, och där med flygbränslet, dyrare. Finanskrisen som på olika sätt dröjer sig kvar från hösten 2008 är en tredje. Det bär syn för sägen att SAS presenterade sin senaste vinst 2007, innan finanskrisen gjorde att affärsresandet minskade.

Det är bara lågprisbolagen som går bra. I onsdags rapporterade Dagens Nyheter om en rad välkända flygbolag som presenterar saftiga minusresultat. Samma dag redovisade Ryanair en ny rekordvinst. Det är uppenbart att flygresenärerna prioriterar låga priser framför bättre benutrymme. Det poängteras ofta hur viktigt det är för ett företag att vara tillgängligt och tillmötesgående mot sina kunder. Ryanair och andra lågprisbolag visar att det inte alltid är så. Att leverera huvudprodukten på ett optimalt sätt är minst lika viktigt. Ryanair är på det sättet för flygbranschen vad Ikea och H&M är för möbel- och konfektionsbranschen.

Lågprisbolagens frammarsch tyder i sin tur på att flygbranschen till stor del har avmystifierats. Länge låg en air av glamour och exklusivitet kring flygbranschen. Det var då. Innan alla åkt på Thailandssemester, backpackerresa till Nya Zealand eller utbytesår i USA. Fler och fler inser att flyga bara är att resa. "Ta oss dit vi vill, så fort och billigt som möjligt."

Det gör att gamla västeuropeiska nationalklenoder som vårt eget SAS helt plötsligt står där med för stora kostnader och för små intäkter. SAS gör gigantiska förluster, över en miljard kronor första kvartal i år, men backas upp av tre stater. Men inget företag kan i all evinnerlighet gå baklänges. Då spelar det ingen roll om ägarna är stater eller ukrainska oligarker.

Till skillnad från Skyways finns ett sentimentalt värde kring SAS. Men det hjälper föga om ingen flyger med dem. Fortsätter den nuvarande trenden går SAS snart in för slutlandning på flygbranschens egen elefantkyrkogård.

Läs mer om