Tvåhundra kronor för en flygresa till Paris! Femhundra kronor för en tur och returresa till Warsawa!
Under de senaste åren har vissa flygbolag lockat passagerare med priser som ibland är rent häpnadsväckande låga.
Och strategin har lyckats. Enligt Luftfartsverkets marknadsdirektör Dan Lundvall är det allt fler passagerare som väljer flyget, för såväl utrikes- som inrikes resor.
Men nu kan trenden vända. Från och med den 1 juni i år skall passagerarna börja betala en extra flygskatt: från 96 till 430 kronor per passagerare och sträcka, beroende på destination och resklass.
Flygbolagen har redan börjat protestera. Ryanair har hotat med att avbryta expansionen i Sverige. Och SAS räknar med att resandet kommer att minska med 10--15 procent.
Men regeringen, miljöpartiet och vänsterpartiet har sin strategi klar: svenskarna skall lockas över till mer miljövänliga former av resande, samtidigt som flygbolagen skall tvingas att bidra mer till statskassan.
Det är lätt att förledas av reto- riken. Begrepp som "grön skatteväxling" låter bra -- och alla vill väl värna miljön?
Men det finns betydligt bättre sätt att driva fram en miljövänligare flygtrafik, som det system med utsläppsrätter som nu diskuteras i EU.
Med regeringens system lär affärsresenärerna fortfarande ta flyget, vilket innebär att turtät- heten kommer att upprätthållas. En hel del resenärer i ekonomiklass kommer däremot att stanna hemma -- eller ta bilen. För inte ens miljöpartister tror väl på allvar att flerbarnsfamiljer kommer att byta ut lågprisflyget till kontinenten mot ett par dygn i dyra tågkupéer?
Resultatet kan därför bli fler tomma i stolar i kabinerna, vilket ökar utsläppen per passagerare.
Frågan är om inte regeringen och samarbetspartierna har miss- bedömt folkflygets popularitet. En extra skatt precis i början av semestertiderna lär inte behaga svenskarna.
Redan nu börjar en negativ opinion forma sig: I onsdags skrev en rad namntunga debattörer -- bland annat Malmös kommunalråd Ilmar Reepalu (s), Svenskt näringslivs chefsekonom Stefan Fölster och Svensk turisms ordförande Nils Carlsson -- en artikel på DN Debatt där de argumenterar mot de "feltänkta" flygskatten.
En liten ljuspunkt är trots allt att skatten införs bara tre månader före valet. Det borde inte ta lång tid för en borgerlig regering att avskaffa skatten -- och rädda folkflyget.