Regeringens idé om att ranka landets universitet och högskolor ser ut att bli verklighet. Högskoleminister Lars Leijonborg (fp) har bett Högskoleverket kartlägga och ta ställning till de olika rankingsystem som finns.
Syftet med en rankinglista är att stärka informationen till studenterna och Leijonborg är öppen för olika former av rankning. (DN 2/6) Antingen att lärosätena rankas sinsemellan, att utbildningar på olika lärosäten jämförs, att undervisningskvaliteten lyfts fram eller att möjligheterna att få jobb efter utbildningen blir avgörande.
Ambitionerna är det inget fel på. Tvärtom är det bra att Sverige anpassar sig till omvärlden och lyfter fram de goda exemplen inom utbildningsväsendet.
Men rankinglistor är sällan entydiga och därmed svåra att bedöma. För att ett rankingsystem ska bli trovärdigt krävs därför noggrann utredning från Högskoleverkets sida. Och viktigt att komma ihåg är att ranking är ett komplement till all annan utbildningsinformation - inte någon allsmäktig sanning.