Kustbevakningen skall enligt uppgifter i Ekot igår beställa två stora, nya fartyg för att bekämpa oljeutsläpp och utföra räddningsoperationer.
Måhända tycks det som ett tekniskt myndighetsbesked. Men i själva verket kan dessa nya fartyg betyda hela skillnaden för de människor som älskar att fiska och simma i ett levande Östersjön.
I takt med att oljetrafiken under senare år börjat gå allt tätare över Östersjön har risken för en olycka också ökat markant. Och det är inga små volymer som färdas över detta unika och känsliga innanhav. Ryssland fortsätter att bygga ut kapaciteten i sina oljehamnar och lastar mer eller mindre sjödugliga fartyg fulla med en hett eftertraktad exportvara. Enligt Greenpeace beräknas de ryska oljeterminalernas kapacitet att växa från 21 miljoner ton 2003 till mer än 170 miljoner ton kring 2006.
Tanken på en kollision eller allvarlig grundstötning med en fullastad hundratusentonnare kan onekligen göra minsta miljövän illa till mods. På sina håll har dystra farhågor redan besannats. I november 2002 bröts "Prestige" itu utanför Spaniens kust och omkring 60 000 ton olja läckte ut i havet. Dagar tidigare hade "Prestige" färdats genom Östersjön.
För närvarande har Kustbevakningen inte ens kapacitet att ta hand om oljeutsläpp kring 10 000 ton. Men med nya fartyg kan Kustbevakningen bekämpa större mängder olja och bogsera oljetankers som väger upp till 150 000 ton.
För havets skull gäller det att vara redo, och att rycka ut vid minsta incident.