Ica Maxi är Sveriges största och mest framgångsrika livsmedelskedja. Den marknadsför sig årligen för en halv miljard kronor. Kedjan säger sig stå för trygghet, valfrihet och kvalitet.
Men i Uppdrag granskning häromkvällen kom en helt annan bild fram, en bild långt från reklamens slogans. Tittarna fick se hur gårdagens kött paketerades och märktes om med förlängt bäst före-datum, hur utgånget och missfärgat kött maldes ned eller marinerades och såldes på nytt och hur kycklingkött som legat i frysdisken i månader tinades upp, marinerades och såldes vidare.
Förutom att Ica bryter mot livsmedelslagen - där det framgår att kött inte får paketeras om - sätter matvarukedjan konsumentmakten ur spel. I en tid när vi uppmanas att ta större ansvar för vad vi äter måste det gå att lita på märkningen.
Det behöver väl knappt påpekas att förtroendet för Ica har fått sig en rejäl törn. Och det är nog ingen okvalificerad gissning att detta smetar av sig på andra butikskedjor. Ruttet är ordet.