En liten bit tyg kan väcka starka känslor. En av Correns reportrar berättade i torsdags om hur hon prövade att bära slöja ute på stan i Linköping.
Att vuxna människor själva ska få välja hur de klär sig och vilka delar av sin kropp de vill skyla borde vara en självklarhet. Ändå är och förblir frågan om slöjan laddad - och oerhört komplex.
I Sverige har debatten gällt huruvida skolor ska ha rätten att förbjuda elever att bära slöja. En undersökning från Integrationsverket tidigare i år visade att varannan svensk är negativ till slöjor på skolflickor.
Folkpartiets Nyamko Sabuni gick i valrörelsen ut med ett förslag att förbjuda flickor under femton år att bära slöja. Men det var innan hon blev integrationsminister - förslaget står inte på alliansens agenda.
Motvilja mot slöjan kan bottna i islamofobi. Men en negativ inställning till beslöjade kvinnor kan också ha goda grunder. Många kvinnor med muslimsk bakgrund ser slöjan som en symbol för kvinnoförtryck.
Ur ett liberalt perspektiv kan man å ena sidan hävda religionsfriheten och individens rätt att välja själv. Å andra sidan har barn rätt att slippa religiöst tvång och indoktrinering. I Frankrike har man utifrån en liberal grundtanke förbjudit religiösa symboler i skolans värld.
Även i muslimska länder bråkar man om slöjan. Då handlar det som regel om att den sekulära staten vill stärka sina positioner gentemot islam. I Tunisien infördes ett förbud mot att bära slöja på offentlig plats i början av 1990-talet. I Turkiet och Egypten är slöja förbjuden i skolor och på universitet.
I Egypten är dock det folkliga motståndet så stort att staten inte förmår driva igenom förbudet. Slöjan är närmast en frihetssymbol i de troende muslimernas kamp mot den auktoritära, egyptiska staten.
Slöjan har också en framskjuten position på den fundamentalistiska shiamuslimska agendan.
Den brittiske diplomaten Rory Stewart, som under 2005 tjänstgjorde i Irak, berättar i sin bok The Prince of the Marshes (Harcourt 2006) hur shiamuslimerna hela tiden återkom till kravet att kvinnor skulle bära slöja.
Till och med i ett Irak som var raserat av kriget, där varken vatten, el eller militär säkerhet fungerade gick detta krav före allt annat. Så stor är frågans symbolvärde för många bokstavstroende muslimer.
Ironiskt nog kompliceras frågan ytterligare av att koranen inte uttryckligen påbjuder slöja. Den säger visserligen att kvinnor - och män - bör klä sig anständigt, men formuleringarna som används är sådana att de måste tolkas.
Hur ska vi i vårt land förhålla oss till att vissa flickor skyler sig av religiösa skäl?
Svaret bör vara: Inte alls.
Det finns ingen anledning att tro att muslimska familjer inte klarar att fatta ansvarsfulla beslut. Även rörande slöjan.
Det är fördomarnas slöja, den bakom vilken vanföreställningar kan växa och frodas, som är det verkliga samhällsproblemet. Inte ett liten bit tyg som unga flickor väljer att bära.