Föga förvånande för de som regelbundet åker tåg rasar SJ rejält när det gäller kundnöjdheten. Betyget blir 55,6, vilket ska jämföras med 63,1 i Svenskt Kvalitetsindex förra mätning. Raset sker dessutom på bred front: Resenärerna är missnöjda med punktligheten, de tycker det är besvärligt att köpa biljetter och att servicen brister.
Tappet på 7,5 enheter är anmärkningsvärt och givetvis allvarligt för SJ.
Men så länge den fria konkurrensen lyser med sin frånvaro på de svenska järnvägsspåren är hoppet att SJ ska ta till några drastiska åtgärder litet. Eftersom vi ändå inte kan välja bort SJ till förmån för andra alternativ kan företaget fortsätta med förseningar, krångliga och dyra biljetter samt dålig service.
Som alltid i monopolsituationer sätts konsumentmakten ur spel och de som får betala priset för det är konsumenterna. Du, jag och alla andra som väljer tåget framför bilen.