"Saab förlorade dragkampen" -- så presenterades nyheten i går om GM:s framtida biltillverkning i Europa genomgående i medierna. I bästa fall sägs Saab ha fått en tidsfrist, men inga garantier om fortsatt existens.
Men vilket företag kan räkna med några "garantier"? Vad vet till exempel Ericssons anställda om framtiden? I den allt mer globaliserade ekonomin finns inga garantier för någonting. Och det allra minst i bilindustrin. Troligen kommer flera tillverkare att försvinna på några års sikt.
Det är i det perspektivet som beskeden från GM skall ses. Och då framstår de som allt annat än negativa.
GM:s nästa mellanklassbil, efterföljaren till bland annat Saab 9-3 kommer att tillverkas i Tyskland. Men fabriken i Trollhättan blir kvar, liksom produktion av andra Saab-modeller. Exakt vilka modeller det kommer att handla om gavs det i går inga besked om, men det skall man heller inte vänta sig.
"Jag tycker att vi ger det besked vi kan ge", säger Saabs vd Peter Augustsson. Och det är faktiskt ett på det hela taget väldigt positivt besked. GM står bakom ett expanderat modellprogram för Saab i Trollhättan.
Att man "bara" talar om produktion fram till och med 2010 är inget att beklaga sig över. Inget företag kan i själva verket ge några löften över flera år. Om Saab går sämre än vad GM räknar med kommer naturligtvis förändringar att inträffa före detta datum.
Men ingen kan påstå att GM inte har tålamod med Saab. Saab må vara en hur bra bil som helst, men den säljer inte tillräckligt bra. GM ger dock inte upp, utan satsar vidare på märket. Det skall Sverige vara tacksamt för.