En och annan Saab står på parkeringen vid Ulrika Marken. I en dystert mattblå 9-5 sitter en karl som ser ut som han sålt fläsket och tappat pengarna. Han kanske lyssnar på nyheterna. Saaben kan mycket väl vara en av dem som spottades fram innan finanskrisen satte käftarna i bilindustrin. Då, för tre år sen, tillverkades drygt 600 bilar per dag i Trollhättan. Full rulle. Sen gick det ett tag, och plötsligt stod statsminister Reinfeldt på scenen och avfärdade Saab Automobile som en "monteringsfabrik". Näringsministern sa nåt om vindkraftverk.
Saabs billtillverkning uppmuntrades av Marcus Wallenberg (1899-1982). Utan honom hade personbilsdivisionen lagts ner på 50-talet. Att billtillverkningen gav klirr i koncernkassan 1982-1987 kan ses som en Makternas välvilliga vink till "Dodde".
Ballonger, kalsonger, fettlösning, pinuppor, Socialdemokrater och Moderater - allt finns och samsas på Ulrika Marken. I TonyPetterssons trädgård står en Volkswagen från 1973. Renoveringsobjekt. Hela Sverige känns som ett renoveringsobjekt.
Före avfärden till Ulrika läste jag Corren. Där skrevs om bemanningen inom äldreomsorgen. Äldreomsorgen är mera marknad än Ulrika. Allt går ut på att ägarbolagen ska tjäna pengar. Riskkapitalister kallas de som berikar sig med skattebetalarnas pengar som insats.
Ulrika. Här, i centralorten, bodde 247 personer år 1960. Tjugo år senare var antalet 227. I dag: ganska exakt 200. De milsvida skogarna runt omkring rymmer en uppsjö av fritidshus. Byn hankar sig fram. På www.linkoping.se står ingenting om Ulrika Marken.
Rimligtvis är det bara en tidsfråga innan Saab i Trollhättan sätts i konkurs. Tufft för underleverantörerna, tufft för många anställda som kastas ut i arbetslöshet och tappar närmare hälften av inkomsten.
"Hushållen deppar" - "Svensk export tvärbromsar": Rubriker på Dagens Industris hemsida.
Maud Olofsson, näringsministern, är snart lös och ledig. Då kan hon börja bygga vindkraftverk i Trollhättan.