Går affären igenom innebär det att konkurshotet är avvärjt.
Men mycket måste falla på plats först. Svenska och kinesiska myndigheter, nuvarande aktieägare samt förra Saabägaren General Motors (GM) måste godkänna försäljningen. Av dessa är det GM som kan bli det största problemet. Bolaget har tidigare tvekat inför att sälja till Kina, eftersom de inte vill att affärshemligheter och teknologi som de har bekostat ska hamna i händerna på deras konkurrenter.
Och även om affären blir av är det ingen garanti för att biltillverkningen blir kvar i Trollhättan på sikt. Victor Muller påstår förvisso att "produktionen i Sverige är absolut garanterad", men det är oklart hur länge den garantin gäller. Pang Da och Youngman måste naturligtvis låta verksamheten i Trollhättan pågå så länge att de lär sig hur man gör, men de planerar också en fabrik i Kina. Även om Saab lever om tio-tjugo år är det inte säkert att bilarna byggs i Sverige.
Mest fascinerande med gårdagens besked är ändå de mycket starka känslor som uppenbarligen finns kring Saab. Victor Muller, som för bara några veckor sedan beskrevs som ett halvskumt munväder, hyllas plötsligt som en hjälte. Facken, som har visat en nästan övermänsklig lojalitet med arbetsgivaren genom alla turer, jublar och säger att nu är jobben räddade.
Går affären igenom så är nog de flesta jobben i Trollhättan säkrade för några år (vissa uppsägningar kan bli nödvändiga när produktionen stått stilla så länge). På längre sikt är det som sagt mer tveksamt.