Arbetslösheten i Östergötland minskar inte i samma takt som i övriga landet. Och den planerade Ostlänken - som ska underlätta arbetspendlingen till och från Stockholm och inom länet - skjuts hela tiden på framtiden av Banverket.
Länets riksdagsledamöter har förvisso inte något direkt inflytande på hur pengarna till infrastruktursatsningar fördelas i statsbudgeten.
Men det vore helt klart en fördel om de förmådde agera någorlunda samspelt i en så viktig fråga för Östergötland som ju Ostlänken är. Det framstår dock som för mycket begärt.
När riksdagsledamöterna möttes på slottet i Linköping i måndags hamnade diskussionen om hur man ska gå vidare för att försöka skynda på Ostlänken snabbt på sandlådenivå:
- Om ni inte skriver på vår motion skriver vi inte på er, var den generella hållningen.
Chanserna för att Ostlänken åter ska hamna på Banverkets lista över prioriterade infrastruktursatsningar ökar inte direkt av den här typen av sandlådebeteende. Att riksdagsledamöterna skärper sig är därför inget orimligt krav.