Med det sagt är det ändå svårt att inte höja på ögonbrynen över S aviserade KU-anmälan mot näringsminister Maud Olofsson. Som i en radioreklamkampanj för Tillväxtverkets räkning uppmanar kvinnliga företagare att bli ambassadörer för kvinnligt företagande.
Detta rakt igenom okontroversiella budskap har upprört Peter Hultqvist (S) så till den milda grad att han tänker KU-anmäla Olofsson.
Skälet är att kampanjen, enligt Hultqvist, är reklam för Olofsson - inte för Tillväxtverkets projekt. Ett annat skäl är att kampanjen finansieras av skattemedel. Enligt Hultqvist borde den i stället ha finansierats av Centerpartiet. Ett tredje skäl till upprördheten är att det rimmar illa med de borgerliga partiernas kritik mot den förra S-regeringen, som gjorde opinionsbildande myndigheter till sitt signum.
Frågan är vem det är som egentligen blandar ihop rollerna. Om det mot all förmodan hade varit KU:s uppgift att ta inkonsekventa politiker som gillar att synas och höras i medierna i örat hade Peter Hultqvist sannolikt själv legat pyrt till.