Linköpings kommunstyrelseordförande Lena Micko skräder inte på orden: "Det är fullständigt sanslöst av regeringen att lyfta in Neuronprojektet i budgetförhandlingarna, prata om att sälja ut något helt i onödan", rasar Micko. Och det gör hon rätt i.
Regeringen sätter framtiden för svensk flygindustri på spel genom att i praktiken ge miljöpartiet och vänstern vetorätt i frågan om deltagande i utvecklingen av det obemannade stridsflygplanet Neuron.
I budgeten slås det fast att samarbetspartierna skall vara överens när "alternativa lösningar kring överbryggningsåtgärder inom det flygtekniska området" skall hanteras.
Ändå gör inte s-riksdagsmannen Berndt Sköldestig samma tolkning som sin partikamrat Lena Micko. Han konstaterar att samarbetspartierna är överens om att titta på hur den svenska flygindustrins framtid skall garanteras. Men vad det betyder i praktiken vet vi ju. Själv må Sköldestig vara övertygad om att svenskt deltagande i framtagningen av Neuron är det "enda vettiga", men de två partier som hans partikamrater i regeringen nu givit vetorätt tycker precis tvärtom.
"Det sannolika är att vi kommer att bli överens om att Neuron inte behövs för att klara kompetensen", klargör miljöpartiets språkrör Peter Eriksson. Från Saabs sida har man klargjort att ett deltagande i Neuronprojektet är avgörande för företagets framtida möjligheter att hänga med i den teknologiska utvecklingen.
Det handlar om att bibehålla och utveckla en flygteknisk kompetens som annars riskerar att förslösas. De gröna tycker att det kan göras utan Neuron. "Vi ser inga problem med att hitta andra bättre sätt att klara det på än att bygga Neuron", förklarar Eriksson.
Då borde han också redogöra för vilka dessa "bättre sätt" är. Miljöpartisterna måste också ge en förklaring till hur det kan komma sig att de besitter större insikter i den flygtekniska utvecklingen än vad man gör på Saab.
Men självklart handlar det inte om någon omsorg om svensk flygteknisk kompetens. Den vill vänster- och miljöpartister skrota, precis som de vill skrota vad som i övrigt finns kvar av svenskt försvar. Det sanslösa ligger i att regeringen låter dem avgöra den svenska flygindustrins framtid, trots att partiernas försvarsfientlighet är allmänt bekant. Peter Erikssons uttalande visar tydligt att det endast kommer att kunna bli en överenskommelse som går ut på att deltagandet i Neuronbygget stoppas. Lena Micko säger att hon snabbt kommer att agera tillsammans med Saab för att påverka de ledande inom sitt parti. Det är ett bra initiativ. Dessvärre ser det dock mörkt ut.
Från Saabs sida har man tidigare sagt att frågan inte kan försenas så mycket till. Ett positivt besked borde ha kommit senast i slutet av sommaren. Nu dröjer det slutliga beskedet, och allt talar dessutom för att det blir negativt. Miljöpartiet bör inte stå högt i kurs i Linköping när det blir dags för val.