Satsa inte på järnvägens stickspår

Linköping2005-11-21 00:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Äntligen har SJ tagit bladet från munnen. Det pågående bygget av Norrbotniabanan -- den enkelspåriga järnväg längs Höga Kusten som ska förbinda Umeå med Ostkustbanan -- hämmar viktiga järnvägssatsningar i södra Sverige och borde kanske läggas på is, menade SJ:s styrelse i fredags.

Kritiska röster mot Botniabanan och den planerade Norrbotniabanan har hörts tidigare. Representanter från flera större företag längs den kommande Botniabanan har till exempel hävdat att den nya järnvägen varken gör till eller från för deras verksamhet. Ett av de starkaste argumenten för att bygga Botniabanan har just varit att den skulle vara viktig för näringslivet i Norrland.

Men på vilket sätt berör SJ-styrelsens kritik Östergötland?:

Vårt län har åtminstone fått ett halvt löfte om stora satsningar på södra stambanan, för att förkorta restiden till huvudstaden -- Ostlänkenprojektet. Framtiden för Tjustbanan mellan Linköping och Västervik är oviss, samtidigt som järnvägen är i behov av stora investeringar för att bli konkurrens-kraftig gentemot bilen och bussen.

Men vad som än händer med Botniabanan-bygget framöver gäller det för Östergötland att hålla sig framme. Frågan är då vilken strategi vi ska välja. Med tanke på de stora investeringar som redan utlovats till Trollhättan -- och som sannolikt kommer att fullföljas -- är järnvägens investeringskaka klart decimerad.

Det är inte realistiskt att tro att vi kan få allt, och i längden kanske inte heller meningsfullt att kräva allt. Så frågan våra östgötska politiker för eller senare kommer ställas inför är vilka järnvägssatsningar som är viktigast för vårt län. Detta varken kan eller ska Correns ledarredaktion svara på. Men vi vågar nog presentera kandidaterna:

1. Ostlänken, den nya genvägen för södra stambanan mellan Norrköping och Stockholm.

2. Tjustbanan (Linköping-Västervik). Renovering och förbättring av järnvägen, så att den klarar högre hastigheter.

3. Stångådalsbanan (Linköping-Kalmar). Banan behöver rustas för betydligt högre hastigheter för att vara ett attraktivt resalternativ.

4. Bygga "den felande länken." Detta projekt nämns inte ofta, men blir inte mindre angeläget bara för det. En järnvägsförbindelse mellan Jönköping och Göteborg gör det inte bara möjligt att köra direkttåg mellan Stockholm och Göteborg genom Östergötland. Den innebär dessutom bättre förbindelser med hela Västkusten, ett nytt, attraktivt resealternativ till bussen och bilen och den breddar den potentiella arbetsmarknaden för alla östgötar.

Vilket eller vilka projekt är då viktigast för Östergötland? Svaret är knappast givet. Men det är nog under alla omständigheter:

1. dags för Västerviks kommun att börja fila på argumenten,

2. inte realistiskt att tro att Östergötland ror hem mer än ett stort järnvägsprojekt i taget.

Läs mer om