Rektor Gunilla Nordén på Tokarpsskolan polisanmäler elever som slåss (Corren 20/3). Hon har ställt in en skolresa på grund av vandalisering av skolans lokaler förra året.
Gunilla Nordéns agerande är modigt. Att bemöta ordningsproblem i skolan, som våld eller klotter, med andra medel än pedagogiska samtal är kontroversiellt i Sverige.
Kontroversiellt är också skolminister Jan Björklunds förslag att ge lärare rätt att beslagta föremål från elever. I går berättade han vid en presskonferens att det snart kommer att läggas fram.
Läraren ska agera utifrån situationen, menar Björklund. Tanken med förslaget tycks vara att en mobiltelefon eller mp3-spelare ska kunna tas i beslag under en lektion eller en skoldag. Men i en allvarligare situation ska sådant som en kniv eller alkohol kunna tas i beslag en hel vecka.
Ordning i skolan är viktigt. Folkpartiet har rätt när de säger att det är de svagaste eleverna som har mest att förlora på att inte få arbetsro.
Det betyder inte att disciplinära åtgärder alltid är rätt väg. Samtal och ömsesidig respekt är och förblir ett bättre sätt att lösa skolans problem än maktspråk, förbud och bestraffningar.
Men hot och våld i skolan - ibland riktat mot lärare, men oftast mot andra elever - är ett växande problem. Det behöver knappast påpekas att det är oacceptabelt att elever känner sig otrygga i skolmiljön.
Mer trivialt, men mycket vanligt, är problem med elever som pratar i mobiltelefon eller lyssnar på mp3-spelare under lektionerna.
Det vore föredömligt om problemen kunde lösas utan "hårda tag". Och den lärare som inte vill beslagta mobiltelefoner är naturligtvis inte tvungen.
Men att lärare får befogenhet att beslagta mobiltelefoner är i grund och botten rimligt. Det är det också att en rektor ser till att misshandel på skolan polisanmäls.
Självklart måste sådana åtgärder tillämpas med gott omdöme. Vilka regler som gäller - och vilka konsekvenser det får att bryta mot dem - måste kommuniceras tydligt till eleverna. Kanske kan de rent av få vara med och påverka var gränserna ska dras. När är det störande att en elev lyssnar på sin mp3-spelare och när är det ok?
I sista hand måste det dock vara lärarens beslut som gäller.
Föräldrarådet och elevrådets ordförande vid Tokarpsskolan är positiva till rektorns nolltolerans mot våld, närpolisen likaså. Bråken på skolan verkar ha minskat.
Gunilla Nordén tycks också ha gjort ett föredömligt jobb när det gäller att informera elever och föräldrar om vad som gäller.
Kanske visar det att dialog och respekt inte behöver ställas upp som ett alternativ till tydliga regler och disciplinåtgärder.
Nolltolerans mot våld eller mot mobilsamtal på lektionerna kan faktiskt kombineras med respekt för eleverna.