Ostlänken har fått en ny preliminär prislapp i Järnvägsutredningen: 25 miljarder.
Det är betydligt mer än det pris man tidigare talat om, grovt räknat cirka 15 miljarder.
Den nya prislappen gör det förstås svårare att visa god samhällsekonomisk lönsamhet för en sådan investering. Och den samhällsekonomiska lönsamheten ligger till grund för regeringens prioriteringar. Inte minst finansminister Anders Borg tar sådana kalkyler på stort allvar.
Därför blir det allt tydligare att Ostlänken måste sättas in i ett större sammanhang om den ska ha någon chans att förverkligas inom en rimlig framtid. Det sammanhanget är Europakorridoren och det nät av höghastighetståg som ska binda samman Stockholm, Linköping, Göteborg, Jönköping, Malmö, Hamburg och Köpenhamn.
Att Östergötland knyts närmare Stockholm är förstås bra - framför allt ur östgötarnas perspektiv. Men att Stockholm och Göteborg knyts närmare kontinenten, med restider som närmar sig flygets, smäller högre.
Det är bara att bita i det sura äpplet och ta nya tag.