Snabbtåget ligger i Borgs händer

En rundringning som Dagens Nyheter gjort visar att sex av sju riksdagspartier vill att ett spårnät för höghastighetståg ska byggas i Mellansverige. Kostnaden beräknas till cirka 100 miljarder. Bland de städer som knyts ihop hör Malmö/Köpenhamn, Helsingborg/Helsingör, Jönköping, Göteborg, Norrköping, Nyköping och Stockholm. Och så Linköping förstås - Ostlänken är en del av nätet.

Alla svar finns inte i diagrammen, Borg.

Alla svar finns inte i diagrammen, Borg.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2008-08-07 00:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

En rundringning som Dagens Nyheter gjort visar att sex av sju riksdagspartier vill att ett spårnät för höghastighetståg ska byggas i Mellansverige. Kostnaden beräknas till cirka 100 miljarder. Bland de städer som knyts ihop hör Malmö/Köpenhamn, Helsingborg/Helsingör, Jönköping, Göteborg, Norrköping, Nyköping och Stockholm. Och så Linköping förstås - Ostlänken är en del av nätet.

Men moderaterna och finansminister Anders Borg har ännu inte låtit sig övertygas. Det är synd. Anders Borg har en omvittnad svaghet för tabeller och diagram, för beslut på vetenskaplig grund. Han har därför ifrågasatt den samhällsekonomiska lönsamheten för spår jämfört med vägar.

Men vilket oljepris ska man räkna på i framtidskalkylen? Det blir en ren gissning. Det enda vi nästan säkert vet är att bristen på olja kommer att bli allt större. Priserna kommer att bli därefter. Hur ska man mäta hur en orts attraktionskraft ökar om man kan ta sig dit utan att behöva flyga? Det beror på hur klimatmedvetna konsumenterna kommer att vara om ett par årtionden och det kan vi bara spekulera i.

Det finns trots allt hopp. Borg har utlovat rejäla satsningar på bland annat infrastruktur i höstbudgeten - 20-30 miljarder. Och nu när Sverige är på väg in i en konjunktursvacka skulle en stor tågsatsning faktiskt kunna dämpa den nedgången.

Tänk grönt, Borg. Inte bara i staplar och diagram.

Läs mer om