Cityhandeln spänner musklerna för att möta konkurrensen från Tornby. Fastighetsägare och Cityföreningen har länge bearbetat handlarna för att övertyga dem om det förträffliga med söndagsöppet. Många har spjärnat emot. I synnerhet de mindre butikerna med begränsade ekonomiska och personella resurser har ifrågsatt vitsen med söndagsöppet. De flesta "småhandlare" knegar redan sex dagar i veckan.
Kerstin Boivie äger Elsas Väskor tillsammans med systern Margareta Thorén. Butiken, som startades av Elsa Svensson, deras i dag 92-åriga mor, är inhyst i Galleri Gyllen. Här har den legat sedan gallerian uppfördes 1968. Kerstin älskar sitt arbete. Kontakten med kunder är guld värd. Men, säger hon där vi sitter och pimplar kaffe på Café Gyllens uteservering, det finns en gräns för vad man orkar. "Söndagsöppet tvingas på oss uppifrån. Jag tar risken att uppfattas som motvalls käring, men jag vet att jag inte är ensam."
Hösten 2006 röstade de tolv Gyllenbutikerna om söndagsöppet. Nio var emot. Men vad hjälpte det. "Vi blev överkörda." Så från den 26 augusti och framåt är det söndagsöppet som gäller. "Skulle jag ställa mig utanför måste jag bekosta installationen av ett galler, och det betyder ökade försäkringskostnader, så det är bara att haka på. Trots att jag är övertygad om att söndagsöppet inte resulterar i bättre lönsamhet."
Kerstin, Margareta och deras tre deltidsanställda kläms mellan de stora drakarna. "Med söndagsöppet är det bara att glömma sånt som fritid och ett normalt socialt liv".
Planerna är högtflygande för city. 2008 ska citykärnan vara "regionens attraktivaste marknadsplats" (enligt projekt Linköpings City). Den enskilde butiksägaren pressas av fastighetsbolagen. Kontrakten med nyetablerade butiksägare innehåller numera en passus om söndagsöppet. Kerstin är tveksam: "Jag tycker det sänder ut felaktiga signaler. Vi vill att unga kvinnor ska bli egna företagare, men hur många är beredda att arbeta sju dagar i veckan?"
Till sist (hjälp landshövdingen!):
Somliga tycker att landshövdingen ser grubblande ut. Ungefär som Johan Petter Johansson när han grunnade över skiftnyckelns konstruktion. Faktum är att Björn Eriksson våndas. Vet varken ut eller in. Den 2 juni deltar han i Östgöta Classiker Clubs veteranbils- och familjerally på Omberg, och nu kretsar hövdingens tillvaro kring frågan vilken bil han ska välja: Edsel 58, Thunderbird 59 eller 60, Oldsmobile 59, Mercury 60 - se där några av alternativen. Inte konstigt att Björn Eriksson ser lika villrådig ut som en LHC-forward framför Karol Krizan. Vilken kärra ska hövdingen välja? Skriv och tipsa - alla svar vidarebefordras. (Paola o Anders Svensson samt Siewert "BP Nostalgimack" Jonsson har redan gjort sin plikt.) Passar förresten bra att landshövdingen deltar i och förrättar prisutdelning vid Ombergsloppet. Björn Eriksson är en av få östgötska makthavare som opponerar mot statsmaktens diskriminering av länets vägar. När ska Östsam med Jan Owe-Larsson (m) i spetsen reagera?