LINKÖPING, den dekorativt vänliga vinterbelysningens välkomnande stad som får t o m surbullen från Norrköping att tina upp. Det spektakulära ljusspelet över Resecentrums fasad förvandlar väntandet vid övergångsstället till en behagfull njutning.
LINKÖPING växer. Ibland påstår någon att den expansion vi bevittnar nu är unik. Så är det ju inte. Det moderna Linköping formades under den industriella expansionen från det andra världskrigets slut till 1965. Tillkomsten av universitet fick stor, strategisk betydelse, liksom Mjärdevi och framför allt Tornby. Ansträngningarna att levandegöra city tog fart. 1988 redovisade Linköping extremt låg omsättning per invånare i fråga om restauranger/nöjesliv i centrum. Det visar, skrev kommunens planerare, att det "kan finnas visst utrymme för ytterligare restauranger i Linköpings stadskärna". Planerarna var inte helt fel ute.
LINKÖPING är numera ett av den marknadsliberala högerns ideologiska skyltfönster. Jag läser kommunalrådet PaulLindvalls (m) inledning från budgetdebatten i kommunfullmäktige och slås av den kompakta tystnad som råder kring det som är så uppenbart: Att Linköping är en de växande klyftornas stad. Den dimensionen ryms inte alls i Lindvalls hämningslösa skrytvals. Vart tog det välfärdspolitiska bokslut som socialdemokraterna introducerade vägen?
MED DET planerade nya Resecentrum tar utvecklandet av det centrala Linköping ett sjumilakliv framåt. Men än har inte regeringen sagt nåt bestämt om Ostlänken. Trycker Lindvall & Co på?
FÖLJ LINKÖPINGSpolitiken via politikerbloggar: Bloggar jag följer: http://muharremdemirok.blogspot.com och http://matsjoh.blogspot.com - varför flaggar inte kommunens hemsida bättre för politikerna som bloggar?
SÅNT SOM FÖRGYLLER LINKÖPING:Björn Svensk, konstnär, Crazy Records (Vasavägen) , Skivlagret (Storgatan), Kasken (Gasverksgränd), Streetpacks bilpark.
MEN KOM IHÅG: Linköping är så mycket mer än stadskärnan. Ulrika till exempel. Dit vallfärdar folk så här i julbordstider. Måste kännas tryggt. Får nån fel på bilen är det bara att vända sig till Tony Pettersson, Correns bildoktor.