I höstas beslutades att intetsägande Fjärde storstadsregionen skulle byta namn till än mer luddiga East Sweden: "Så diffust att det i praktiken betyder 200 mil svensk Östersjökust", sade Norrköpings oppositionsråd Fredrik Bergqvist (M) då (NT 30/9). Kommunalrådet Lars Stjernkvist (S) skakade dock nöjt hand med Linköpingsditon Paul Lindvall (M).
Det ångrar Stjernkvist nu, sedan det framkommit att Linköping äger rättigheterna till namnet East Sweden Airport, som Linköpings flygplats hette förut. Och Bergqvist är argare än någonsin och anklagar Linköping för att ha en strategi att "ta över regionens flyg". För skulle East Sweden visa sig vara ett framgångsrecept - något som Bergqvist själv ifrågasatte i höstas - skulle Linköpings flygplats kunna byta tillbaka till det gamla namnet och vinna på marknadsföringen.
Norrköping vill därför se ett bindande avtal för hur namnet East Sweden Airport får användas. "Våra erfarenheter av Linköping är att vi måste se upp", säger Bergqvist (Affärsliv.com 19/1). Mysfaktorn mellan städerna är som bortblåst.
Lindvall är oförstående och menar att det inte finns några planer på att byta det inarbetade namnet Linköping City Airport. Om Norrköping ändå uppfattar det som ett problem så "får vi hantera det".
Fjärde stor? förlåt, East Sweden är ett politikerprojekt som inte rotat sig i vare sig Linköpings- eller Norrköpingssjälen. Samarbetet mellan städernas flygplatser är dock ett konkret projekt som båda städerna skulle kunna vinna på. Men där kivas det bara.
Ett förslag: Lägg på ett "s" och låt flygplatserna gå under samarbetsnamnet East Sweden Airports. Om det nu ligger så mycket i namnet som politikerna tror borde det göra underverk för passagerarunderlaget!