De står där i hyllorna i mataffären, i lockande, färgglada paket: kalaspuffarna, honungspuffarna, chokladflingorna. I de flesta livsmedelsbutiker finns i dag ett brett sortiment av sockerstinna frukost-flingor som marknadsförs främst till barn.
Och de sockrade flingorna är inte de enda bovarna i matbutiken. Livsmedel som riktar sig särskilt till barn -- till exempel olika kex och mejeriprodukter - är generellt sett både sötare och fetare än de livsmedel som marknadsförs till vuxna, enligt en kartläggning som Konsumentföreningen i Stockholm har gjort.
Nu vill föreningen att regeringen skall se till att det blir bättre näringsvärdesdeklarationer på livsmedelsförpackningarna.
Och föreningens "föräldrajury" efterfrågar ännu fler restriktioner för livsmedelsproducenterna. Cirka 80 procent av föräldrarna i juryn anser till exempel att det är dåligt att livsmedel ibland säljs med spel och leksaker.
Skälet är att många föräldrar har svårt att stå emot barnens önskemål, förklarade Louise Ungerth, chef för konsumentfrågor vid Konsumentföreningen i Stockholm, i Ekot i går:
"Många tjatar, det blir mer leksakerna än själva flingorna som man vill åt".
Visst vore det vettigt med bra märkning på livsmedelsförpackningarna, så att det blir lätt att avgöra näringsinnehållet i maten.
Men livsmedelsproducenternas ansvar får inte heller överdrivas. Det finns trots allt ett stort urval av livsmedel i butikerna idag -- och det borde inte vara särskilt svårt att förstå att flingor som är täckta av honung, choklad eller rent socker är mindre nyttiga än produkter utan onödiga sötningsmedel.
Om barnens tjat får många föräldrar att välja sämre livsmedel är det kanske inte producenternas metoder som bör ifrågasättas -- utan föräldrarnas.
Som grupp har föräldrar dessutom stora möjligheter att påverka.
Det märks i Konsumentföreningens kartläggning. I och med att fler föräldrar har blivit medvetna om riskerna med fett och socker har delar av utbudet som riktas till barn blivit nyttigare. Flera olika yoghurt- och flingsorter har fått lägre sockerinnehåll. Vissa tillverkare har också tagit bort de leksaker som ibland finns i flingpaketen.
Det kallas konsumentmakt -- en kraft som ofta är effektivare än regeringsdirektiv.