De senaste dagarna har Ekot rapporterat först om förseningar på Södra stambanan, som drabbar X 2000 - och givetvis även Linköping. Sedan kom rapporter om att en andrahandsmarknad för tågbiljetter uppstått, sedan SJ införde sitt nya biljettsystem. Biljetter som köps för 95 kronor kan säljas vidare för 500 kronor eller mer.
En doft av gamla Östeuropa sprider sig i tågkupéerna.
För det är inte biljettsystemet som är problemet. Det är den begränsade kapaciteten i stambanan som skapar överbelastning. Därför rakar också priserna i höjden.
Mot den bakgrunden är det anmärkningsvärt att finansminister Anders Borg (m) stretar emot alla försök att tidigarelägga ett nytt snabbspårnät i Mellansverige.
Talet om att det inte är samhällsekonomiskt lönsamt att bygga ut spåren klingar allt mer tomt. Att ha väl fungerande kommunikationer av flera slag, inklusive tågresor till rimliga priser, måste ses som ett nationellt intresse.