Att polisen nu ska utreda fallet med den 78-åring, som hittades död i sin bostad i Linköping för en vecka sedan, är utmärkt.
Utredningen måste ge ett tydligt svar på frågan om varför hemtjänstens telefonservice inte fungerade i det här fallet, från förra söndagen och två dagar framöver. Andra frågor är hur pass informerad och kunnig personalen i det aktuella hemtjänstföretaget egentligen är.
Ordföranden i omsorgsnämnden, Elisabeth Gustafsson (s), har reagerat på det tragiska dödsfallet med att föreslå att eventuellt slopa telefonservicen. Det är ingen bra idé.
Telefonservicen, som innebär daglig kontakt mellan hemtjänsten och vårdtagaren, är en tillgång. Det vill säga när den fungerar så att hemtjänsten inskrider när kontakten uteblir.
Kommunen bör hålla fast vid denna relativt enkla service men ställa hårdare krav på entreprenörerna inom äldreomsorgen . Företagen måste avkrävas garantier för att telefonservicen aldrig klickar. Det som hände den övergivne 78-åringen får inte upprepas.