Levande torg i Kisa: Lars-Göran Hall säljer ringar, som han svarvar till anpassad storlek. "Du ska få en ring med texten Elvis", säger Hall och pekar på mig. Han tar mått på mitt vänstra långfinger. På Gullebrand sitter vigselringen. "Det är du och Carina Glenning som gör att jag läser Corren", säger Hall.
Han trär på ringen på dagen exakt 60 år efter det att Elvis sjöng in "That´s all right" i SUN–studion i Memphis. Elvis, Scotty Moore och Bill Black. Trion som banade väg för det nya. Barriären mellan vit musik och svart så kallad race music hade så klart rivits ner utan Elvis, men han skyndade på processen.
USA 1954: Rasism. Ku Klux Klan. Året därpå vägrar 42-åriga Rosa Parks ge plats för en vit man på bussen. Hon arresteras, döms till böter och mister jobbet. Platsen är Montgomery i Södern. På plats finns den nyanlände pastorn Martin Luther King. Han mördas 1968. I Memphis, Elvis hemstad.
Keith Richards om Elvis: "It was like the world went from black & white to Technicolor." Elvis, trollkarlen, smälte samman den svarta bluesen med den vita countryn och åstadkom en förföriskt laddad häxbrygd: Rockabilly (rocknroll+hillbilly). Alan Freed, discjockeyn som räckte lång tunga åt rasismens trånga normer och spelade svart musik, döpte den nya musiken:Rock´n´Roll (svart slang för sånt där man gör i bland annat sängen).
Elvis kom till Sverige hösten 1956. 500 exemplar av "Hearbreak hotel". Inte många såldes. Sverige var så musikaliskt underutvecklat att Tjotta Olsson och Cacka Isarelsson var det mest upphetsande som fanns. Utan Elvis & Rock´n´Roll hade vi fortsatt att försmäkta i mörker, ackompanjerade av Harry Brandelius, Göingeflickorna och Williams Linds orkester.
King Creole. Elvis första listetta i Sverige.1958. Elvis, Erlander, Wallenberg. Jag reprisläser de första artiklarna på svenska om Elvis. Slås av hur texterna dryper av unket klassförakt. Samma förakt som östes över svarta musiker.
USA 1956: De primitivt räddrådiga lever rövare sedan Elvis framfört "Hound dog" i Milton Berles tv–show: En vit artist som marknadsför primitiv djungelmusik, dvs race music. Låten skrevs av paret Leiber/Stoller, två vita män ur den judiska medelklassen.
Elvis, Keynes & Bretton Woods: Fasta växelkurser garanterade ekonomisk expansion och jobbtillväxt. Modellen kraschade 1971, sen var det fritt fram för spekulanter och rövarkapitalister. Inte konstigt att Elvis tröttnade.
Elvis är störst. Elvis–biblioteket får biblioteket i Alexandria att framstå som en länsad, övergiven biblioteksfilial på östgötaslätten. Två nya böcker om Elvis varje månad, året runt, år efter år. Den bästa om de tidiga åren: Peter Guralnicks "Last train to Memphis."
Tack för ringen, Lars-Göran.
Trevlig Elvis–helg & Good Rockin´ Tonight!