Sverige ska bli ett av världens främsta turistländer genom att skattepengar går till marknadsföring och särskilda turismutbildningar. Ett särskilt bolag, "Event Sweden", ska bildas, och de rödgröna vill ha "branschsamtal" med besöksnäringen för att åstadkomma ett "gemensamt strategiprogram" för att stärka branschen.
Det verkar vara dags att fräscha upp minnet: Den 18 maj 2006 röstade den dåvarande rödgröna riksdagsmajoriteten igenom en ändring av lagen om anställningsskydd, som tog bort möjligheterna till säsongsanställning. Turistbranschen var djupt bekymrad, eftersom de flesta turismföretagen är säsongsbetonade. Skidanläggningar i Åre behöver inte så mycket personal på sommaren, och Gröna Lund har stängt på vintern.
Efter maktskiftet rev alliansen upp lagändringen, men om de rödgröna vinner valet 2010 ska säsongsanställningar förmodligen förbjudas igen.
Frågan är vad som är viktigast för besöksnäringen - "Event Sweden", branschsamtal och strategiprogram, eller möjligheten att säsongsanställa?