Två flygplatser är en för mycket

Linköping och Norrköping borde inte konkurrera om himlen.Arkivbild: KAIA LARSEN/SCANPIX

Linköping och Norrköping borde inte konkurrera om himlen.Arkivbild: KAIA LARSEN/SCANPIX

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2009-02-20 01:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Fjärde storstadsregionen med "tvillingstäderna" Linköping och Norrköping är en skapelse som politikerna gärna talar sig varma för.

Städerna ska samverka i mycket, men även konkurrera när det behövs. Något städerna inte samarbetar om är flygtrafiken. Vare sig Linköping City Airport eller Norrköpings flygplats räknas som "nationellt strategisk" i den statliga utredningen Framtidens flygplatser från 2007. Linköping hamnar emellertid i kategorin "regionalt strategiska flygplatser", medan Norrköping bara ses som en "övrig flygplats" och inte kan räkna med något statligt stöd för sin verksamhet.

Flygplatserna skiljer sig också åt i ägarförhållande: Norrköpings flygplats är sedan 2006 kommunägt medan Linköpings är ett helägt dotterbolag till Saab AB. Trots det pytsar Linköpings kommun varje år in cirka nio miljoner kronor i driftsstöd. Norrköping har å sin sida en flygfond som ska fungera som en slags tillfällig garanti för bolag som väljer att flyga från kommunen.

I Linköping riktas misstänksamhet mot att fonden snedvrider konkurrensen. Norrköping försvarar sig med att fonden godkänts av både svensk tingsrätt och EU-kommissionen, men undrar i sin tur hur mycket flygplatsen i Linköping egentligen kostar Saab.

Kontentan är att ingen av flygplatserna tycks bära sig på egen hand och det råder ingen skytteltrafik på någon av landningsbanorna. Ändå fortsätter de att köra varsitt race och konkurrera om flyglinjer.

Linköpings kommunalråd Paul Lindvall är ansvarig för samarbetet inom Fjärde storstadsregionen. Något flygplatssamarbete nämner han inte när Corren (19/2) talar med honom. Däremot säger han att Linköpings linje "är den kloka" i jämförelse med grannstadens.

Det kloka vore att skrota den ena flygplatsen och lägga gemensamma resurser på den andra. En stötesten vid en sådan diskussion skulle förstås vara i vilken kommun flygplatsen ska ligga. Det finns de som förordar ett kompromissförslag i Norsholm, mitt emellan "tvillingstäderna". Men frågan är hur ekonomiskt smart det vore att börja om på ny kula när det finns två "färdiga" alternativ att bygga på.

Geografiskt sett ligger Linköping bäst till. Kommunen ligger centralt i länet medan Norrköping är placerat närmare både Skavsta och Arlanda. Norrköping har å andra sidan gjort sig ett namn som logistikcentrum med den nya Transportstyrelsen som flaggskepp. Men flygfrakten tycks inte ha något närmare släktskap med vare sig hamnen eller järnvägen. Och närheten till E 4:an använder även Linköping som argument för sitt läge. Passagerarmässigt slår dock Norrköping med sina 87 500 (2007) Linköpings 65 000 .

Det finns alltså för- och nackdelar med båda städerna och ingen påstår att problemet är lättlöst. Men kommunpolitikerna borde, särskilt om de menar allvar med Fjärde storstadsregionen, göra ett försök att komma överens. Flygplatserna kostar båda kommunernas skattebetalare miljoner varje år. Kommunal protektionism vinner ingen på.

Läs mer om