I går meddelade Apples Itunes, en nätshop där man köper musik för nedladdning, att man har sålt en halv miljard låtar. För någon vecka sedan skrev tidningen Internetworld att skivbranschen hoppas att 3g-telefoninska få människor att börja betala för nedladdning av låtar. Musikbranschen försöker alltså att hinna ikapp den tekniska utveckling som har lett till att människor laddar ned låtar gratis från internet, genom att erbjuda nedladdning mot betalning. Eftersom fildelningen nyligen blev olaglig borde nätförsäljningen av musik ha förutsättningar att lyckas. Men på diskussionssajter på internet hånas musikbranschen av hängivna fildelare som undrar varför några andra än "gamlingar på 35+" skulle göra något så korkat som att betala för musik.
Klyftan och föraktet generationer emellan som genomsyrar den typenav inlägggår nu inte bara åt ena hållet. Vuxenvärlden pekar gärna finger åt dagens ungdom och undrar varför de är så orealistiska och naiva i utbildnings- och yrkesval. "Ungdomarna förstår inte att de borde välja industri- eller omvårdndsprogrammet på gymnasiet, de väljer estetiska eller medieprogrammet i stället", suckar vuxenvärlden. Det intressanta med estetiska och medieprogrammet är att de leder till yrken och branscher där upphovsrätten är a och o. Vem ska tillexempel kunna leva på att göra låtar om ingen vill betala för musiken?
Visst har film- och musikbranschen varit tröga med att ta till sig ny teknik, och kanske är det så att de stora bolagen försöker att upprättahålla orimligt höga vinstnivåer.
Men att hävda att musik, filmer, och i förlängningen också texter, fotografier och andra bilder, ska vara helt gratis -- det går helt enkelt inte ihop med att ungdomar samtidigt placerar konstnärliga och medieyrken högst upp på listan över vad de vill bli när de blir stora. För det kan väl inte vara så att gratis-förespråkarna vill ha ännu mera reklam? Annonser är ju den vedertagna lösningen när människor inte är beredda att betala för en produkt i sig (det är därför dagstidningar på internet innehåller så mycket reklam). Kommer låtarna och filmerna som dagens estetelever gör i framtiden att innehålla reklamavbrott, eller kanske produktplacerade textrader?