Uppskjuten jämställdhet

En bild har förhäxat mig i veckan. Det är en helsidesannons i Fokus, ett magasin med Newsweek och Time som förebilder. Fokus är ett ambitiöst försök att skapa ett forum för seriös samhällsjournalistik - inte en skugga över tidningen. Men annonsen! Nu har den legat en vecka på mitt skrivbord och fortfarande hajar jag till när blicken fastnar på den.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2008-01-18 00:00
Detta är en ledarkrönika. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

En bild har förhäxat mig i veckan. Det är en helsidesannons i Fokus, ett magasin med Newsweek och Time som förebilder. Fokus är ett ambitiöst försök att skapa ett forum för seriös samhällsjournalistik - inte en skugga över tidningen. Men annonsen! Nu har den legat en vecka på mitt skrivbord och fortfarande hajar jag till när blicken fastnar på den.

Bilden föreställer ett litet barn, kanske i ettårsåldern. Klädseln antyder att det är en pojke. Han är iförd en vuxen mans kostym av äldre snitt; kritstrecksrandigt, väst med klockkedja och fluga runt halsen. På huvudet något som liknar ett plommonstop.

När den här gossen blir stor blir han patron eller grosshandlare, en herreman som kör med tjänstehjonen och drängarna.

Annonsen har rubriken "Vi söker nästa generations ledare". Den är undertecknad av "Konungens stiftelse Ungt ledarskap". I den egna presentationen på hemsidan framgår att ändamålet är att främja ungdomars utbildning i ledarskap "utifrån de värderingar som kommer till uttryck i scoutrörelsen".

Är det så scoutrörelsen (eller kungen för den delen!) ser framtidens ledare? Chefen är en man. Medan resten av Sveriges näringsliv söker framtidens skickliga kvinnliga ledare, för att jämna ut mellan könen på ledande poster i samhället, fortsätter scoutrörelsen att identifiera ledarskap med män.

Till det kommer synen på hur ledarskap bör utövas i framtiden. Bildens signaler är starka - kläder har alltid varit sociala kännemärken. Ledarskap baserat på patronfasoner är förlegat redan idag. En modern ledare ska förvisso ha visioner och veta vad hon eller han vill, men jobbet handlar om att inspirera och få medarbetarna att dra åt samma håll. Att utlösa kreativitet snarare än att ha alla svaren själv.

Ibland när jag tittar på annonsen undrar jag om det är ironi, att det är jag som saknar humor. Jag prövar tanken, men kommer fram till att det inte har någon betydelse. Bilden slår fel även om man väljer att betrakta den som ett skämt.

Men tänk om det är en flicka på bilden, då? Vore det en förmildrande omständighet? Knappast. Jämställdhet handlar inte om att kvinnor ska bli som män.

Annonsen från Konungens stiftelse Ungt Ledarskap är det mest aningslösa jag sett på länge i ett land som berömmer sig av att ha kommit långt när det gäller jämställdhet.

Läs mer om