Ryktet om ett kommande storvarsel på Saab i Linköping snurrar allt ettrigare. Saabledningen med koncernchefen Åke Svensson i spetsen har tidigare i Corren förklarat att någon form av besked är att vänta i mitten av februari. Då vet vi och framför allt Saab vilket försvarspolitiskt beslut riksdagen klubbat.
-- Vi känner stor oro inför framtiden, sa de fyra fackordförandena vid Saab som Corren intervjuade tidigare i år.
När de nya utvecklingsjobben uteblir, drabbas tjänstemännen och konstruktörerna. 244 tjänstemän varslades om uppsägning för lite drygt ett år sedan. Tillverkningssidan drabbas med viss förskjutning. Men utan nya utvecklingsprojekt hotas inte bara jobben för SIF:s 1 400 medlemmar. Även Metalls 1 450 medlemmar känner hur marken gungar under fötterna.
Saabs framgångsrika historia som flygplanstillverkare är en logisk konsekvens av Sveriges alliansfria neutralitetspolitik. Den förutsatte ett stort och starkt försvar, där flyget successivt kom att spela en allt mer framträd-ande roll. Saabs gigantiska utvecklingsprojekt, från B17 och Tunnan och Lansen till Viggen och Gripen, betydde vidare mycket för Sveriges starka ställning inom forskning och teknikutveckling. De elektroniska radio- och navigationssystem som installerades i Tunnan och Lansen var hightech innan begreppet fick allmän spridning.
Nu råder andra förtecken. Det kalla kriget är över, försvaret ömsar skinn och modeordet för dagen är NBF - det nätverksbaserade försvaret. Saab och Sverige kan naturligtvis spela en framträdande roll i utvecklingen av försvarets nya inriktning, men statens ambitioner att länka in Sverige i olika internationella utvecklingsprojekt har hittills varit begränsade. Så vad händer 2007, när Saab levererat de sista Gripenplanen?
Att Saab har en framtid är odiskutabelt. Hur framtid-en gestaltar sig vet däremot ingen. Inriktningen på obemannade flygfarkoster, med Asien, Europa och Afrika som marknader, är en möjlig framtidsväg. Den förutsätter ett långtgående samarbete med annat/andra tillverkare. Den tid är förbi då Saab stod som ensam tillverkare av en produkt.
I det kortsiktiga perspektivet tycks dessvärre hårda och kalla budskap vara att vänta från Saabs ledning. Gårdagens arbetsmarknadsrapport från Länsarbetsnämnden är dyster läsning. Vill det sig riktigt illa förvärras situationen ytterligare när Saabs ledning analyserat riksdagens försvarspolitiska beslut.
TORBJÖRN GUSTAVSSON