Både Linköping och Norrköping planerar för nya resecentrum, med Ostlänken som främsta skäl. Nuvarande stationer med befintliga spår är inte rustade för höghastighetståg, därför har politikerna i respektive kommun beslutat att nya ska byggas i lämpligare lägen. Dålig planering menar Eriksson som tillsammans med kollegan på Östsvenska Handelskammaren, vd:n Bengt Assarsson, i en debattartikel i Corren (17/1) förordar Norsholm som den bästa platsen för ett nytt resecentrum för höghastighetståg. Det främsta skälet är framför allt att de framtida höghastighetstågen aldrig kommer att kunna stanna i både Norrköping och Linköping på sin väg från Stockholm till Malmö och vidare ut på kontinenten.
Det är ett argument som politikerna tidigare duckat för. Förmodligen för att det är lika obekvämt som sant. Men Östsams Jan Owe-Larsson (M) och Laban Bengtsson (S) som svarade Handelskammaren (20/1) är överens med Linköpings kommunalråd Paul Lindvall som i 24Corren igår avfärdade Norsholm som en opraktisk och omodern lösning. Och visst har politikerna rätt. Likväl har Eriksson och Assarsson en viktig poäng.
Problemet är att man diskuterar två sidor av samma mynt. I det kortare perspektivet är det pendlarna som är fokusgrupp. Spårsträckan Linköping-Stockholm skulle innebära stora arbetsmarknadsmässiga vinster för regionen, men då är det absolut nödvändigt med ett stopp i Norrköping. Bara en anhalt i Norsholm vore katastrofalt eftersom pendlarna inte kommer att via bil, buss eller pendel krångla sig dit för att fortsätta den relativt korta sträckan till Stockholm. Inte när det finns direktalternativ.
I det längre perspektivet när hela banan ner till Europa är på plats blir det omöjligt för tågen - om de ska kunna hålla hög hastighet - att stanna på två ställen inom fem mil. Då går värdefull fart och tid förlorad. Och det är här Handelskammaren tar sin poäng. Samtidigt vore det en konstig lösning att beröva både Linköping och Norrköping på tågstoppen. Och att välja den ena eller andra kommunen vore ett otaktiskt alternativ - varför skulle Norrköping sponsra ett tåg som bara stannar i Linköping? Då är en varannan gång-princip enligt tidtabell en mer rättvis och rationell lösning.
Gällande det sporadiska resandet söderut med tåget som ett alternativ till flyget spelar stationsläget förmodligen mindre roll. Men för det dagliga pendlandet vore Norsholm en dödsdömd hållplats. Eriksson och Assarssons vision om en sammanvuxen storstad med Norsholm som naturlig mittpunkt är en långt mer avlägsen dröm än höghastighetstågens framfart och håller i dagsläget inte.